torsdag 9 april 2009

Happy Easter!

Oj, oj, oj, det blev ju inte riktigt som jag tänkt mig, datortrubblet har fortsatt och rätt mycket på jobbet inför påsk och sen försvann min minneskortsmatare och sen hade jag migrän (3:e gången på 1½ vecka...) ja ni hör ju hur besvärligt jag har det! Fast det var hemskt kul på burlesken så, så synd är det inte om mig!

Men Ni kan ju hur som helst få påskmenyn som den såg ut på jobbet! Det var inte jag som bestämde men det blev bra ändå!

Helstekt sida av lax
Spenat, ört och fetaostpaj
Fetaostsallad
Ägghalvor med rom eller räkor
Romsås
Prinskorv
Köttbullar
Sill
Potatis
Rulltårtsskivor med vispad grädde och persikaskivor.


Jag är hundvakt i helgen och har inte riktigt bestämt om det blir nån påskmiddag... det kommer det ju bli! Men vad? Kommer klura på det idag så får det bli middag imorgonkväll. Efterrätt blir det definitivt, måste bara åka hem och hämta kameran och minneskortsmatarn.

Vad gör ni i påsk? Vad är ditt favorit påskrecept? Här lägger jag upp ett snabbt recept som inte bara passar till påsk utan även som tilltugg, förrätt eller bufférätt, de passar dessutom bra i barnens matsäck! För en vuxnare smak kan man hacka ner lite ansjovis eller sardeller se upp med saltet bara.


SMÅ LÖK & OSTPAJER! 6 st
10 skivor rostbröd
6 salladslökar
3 dl riven ost (ta en ost du tycker om)
2 ägg
2 dl gräddmjölk
SoP
1 muffinsplåt för 6 eller 6 st portionsformar

Ugnsvärme: 175 grader

1. Sätt på ugnen. Ta fram plåten och smör ordentligt med smör. Kavla brödskivorna så de blir tunna och större, ta ut 6 rundlar lika stora som botten på dina formar, skär ut längder av resten av skivorna och klä formarnas sidor.
2. Skiva salladslöken tunt och blanda med osten, fördela bland formarna.
3. Vispa ihop ägg och gräddmjölk, salta o peppra. Häll över osten och löken så att det precis täcker. Sätt in i ugnen ca 15 min eller tills de fått fin färg.

Går ju att krydda eller hotta upp precis som man vill!! I all evinnerlighet men det här är grundreceptet och faktiskt riktigt gott som det är!
TIPS! Gräddmjölk är en del mjölk, en del grädde, annars går det lika bra med bara mjölk till äggstanningen. I äggstanning är alltid 1 ägg till 1 dl gräddmjölk.

Pajerna på bilden gjorde jag till påsk några år sedan och då klippte jag över gräslök innan jag stoppade in dem i ugnen. Duken i bakgrunden har min mormor broderat. Glad påsk! På snart återseende, då får ni lite fler påskfavoriter.

Inga kommentarer: