lördag 11 april 2009

Påskmiddag!

Middagen blev otroligt god, lammet blev helt perfekt rosa och saftigt yumyum. Den gröna örtsåsen var också en sällsam succé, filopajen med rödbetor, salladslök och krämig chèvrefyllning var pricken över i. Ja, det blev två kolhydratskällor men, orka. Tror att jag ska ta två vita veckor från socker och börja om från början med lowcarbandet, jag är en sån carboholic att det är läskigt! Ikväll ska jag på en fest dessvärre får det bli en tidig kväll eftersom jag ska på burlesk imorgon och jag har ingen lust att vara döbakis då, det är liksom tillräckligt jobbigt att se sig själv kråmandes i spegeln utan bakisångesten på det!

Nu en bildkavalkad på middagen! Sist men inte minst recept på den supergoda gröna såsen.






GRÖNÖRTSÅS
1 stor vitlöksklyfta
½ l kalvbuljong
1 kruka basilika
1 kruka gräslök
1 kruka bladpersilja
det gröna från 8 salladslökar
50g smör
SoP


1. Koka upp kalvbuljong och dra från plattan, dela vitlöksklyftan och lägg i buljongen, låt dra en halvtimme.
2. Lägg alla örter i en blender eller mixer, värm upp buljongen igen och häll över örterna med vitlöken. Mixa ordentligt tills allt är finfinfinfördelat. Förbered en skål eller kastrull med isvatten.
3. (Vill du finlira kan du hälla såsen genom chinois nu.) Häll tillbaka såsen i kastrull och koka upp, rör ner smöret tills det smält helt. Smaka av med salt och peppar, ställ ner kastrullen i isvattnet och kyl ner såsen snabbt så att färgen bevaras.
Använd grönsaksbuljong för vegovariant så klart!

Inga kommentarer: