tisdag 8 februari 2011

Rotsellerisoppa med curry eller tröstsoppa i nöden

Ingen annan gjorde middag till mig och duktig som jag är avstod jag frestelsen att gå till pizzerian...*duktig tjej*, istället gjorde jag en soppa *duktig tjej*. Jag hade helt enkelt tänkt blanda kycklingbuljong och grädde och dricka ur kopp men sen kände jag att det fanns ju grönsaker att tillgå, något mer kunde jag ju anstränga mig. Och gott blev det, starkt, hett och krämigt. Så mycket godare än jag hade tänkt mig. Prova gärna att göra soppan med andra grönsaker som blomkål, palsternacka, linser eller till och med de syndiga knölarna från Anderna. Och bytt självklart buljongen till önskad smak. Jag förutsätter inte att ni fattar att ni ska skala vitlök, lök och rotsellleri, alltså skrev jag det nu.


SNABB CURRYSOPPA MED ROTSELLERI 2 port
1-2 msk smör
1 liten gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, krossade
1 valnötsstor bit ingefära, skivad
1 msk curry, stark eller mild
250 g rotselleri, tärnad ca ½ cm
1 fond du chef, kyckling + ½ l vatten
salt och peppar
½-1 dl vispgrädde
½-1 dl mjölk
Créme fraiche
koriander


1. Smält smöret på mellanhög värme och fräs lök, vitlök och ingefära ett par minuter, tillsätt currypulvret och rotsellerin, fräs ytterligare ett par minuter.
2. Häll på vattnet och buljongpucken, koka upp och dra ner till mellanlåg värme. Låt puttra eller sjuda 15-20 minuter eller tills rotsellerin är mjuk och kan mosas, desto mindre tärningar desto snabbare soppa.
3. Mixa soppan slät med stavmixer och tillsätt mjölk och grädde beroende på hur tjock du vill ha din soppa, smaka av med salt och peppar. Det går givetvis bra att använda enbart mjölk eller grädde, jag tycker om att blanda, grädde för smaken, mjölk för skummigheten och att den spär mer.
4. Servera soppan på en gång med en stor klick créme fraiche och nyklippt färsk koriander.

Inga kommentarer: