onsdag 9 februari 2011

Veckans vintage Allt om mat

Jag vet inte om jag någonsin berättade om de hundratals AoM tidningarna jag fick i höstas? Hur som helst så skulle min goda vän Es föräldrar göra sig av med en gedigen samling AoM men det lustiga är att det från början är Es mormors tidningar och hon delade upp dem mellan två döttrar. Jag har alltså 1972 och sedan varannat år från och med 1973 fram till 90-talet någon gång, har inte kollat jättenoga. Så både för min och er skull tänkte jag bläddra igenom ett eller ett par, tre nummer i veckan och visa er om det finns nåt roligt. Det blir nog lite intressant.

Vi kör igång med nummer 2, 1972 med Gustaf VI Adolf på omslaget.

Han ska lära oss att laga sin favoriträtt Fettucini på kungens vis, Marianne Bernadotte har gjort reportaget och Lennart Nilsson har fotograferat. kungen gör först sin egna fettucini som han kokar i lättsaltat vatten, silar av och lägger i en vid, djup kastrull. Pastan blandas varsamt med 3 hg smör, pastan ska täckas av smöret utan att trasas sönder, sedan blandas generöst med salt (2 tsk) och vitpeppar ned.

"Hela tiden fortsätter kungen att vända omkring fettucinin med trägafflarna. Nu glänser den av smöret."

Nu fortsätter vi med 3-4 teskedar Sofiero-odlad mejram, detta är Kungens egna påhitt (sic!), 1 liter riven parmesan strös nu över, inte allt på en gång och blanda ner, desto mer desto bättre tycker kungen.

"Svärfar är väldigt förtjust i parmesanost och har alltid ett lager hemma. Varje år tar han med sig från Italien en hel ost på 30 kilo!"


Sist av allt hälls ett par deciliter grädde på pastan som blandas ännu en gång. Klart att äta, man får ändra kryddningen efter egen smak och fettucinin ska serveras direkt ur grytan, annars förloras fräschör, självfallet tycker alla att det är gott. Vad mer får vi veta? Jo att en halvlitersburk färdigriven parmesan finns i delikatessaffärer för ca 8 kr. Kungen håller ingen diet men röker inte och smakar aldrig alkohol. Om ni vill veta mer så får ni maila mig. Men just det, kungens recept är beräknat för åtta och det behövs 600 gr torr fettucini.


Här har vi uppslaget Lättare sätt att umgås- Saken är Råbiff! Som presenterar råbiff à la Ingegerd; en rå lökring läggas i en lätt fördjupning i biffen, 2 msk vardera av hackad persilja, kryddkrasse, gräslök och lök läggs vid sidan av biffen jämte två tsk dijon. Innan servering läggs en äggula i varje lökring, på bordet finns skuren pain riche, smör, salt och peppar. I köket finns en stekpanna om någon skulle vilja halstra sin råbiff. Till detta dricks svalt öl, snaps om man vill och port till brie, päron och druvor som serveras till "efterrätt".


Här ovan har vi "Mitt bästa recept", det värsta enligt mig är banan Waldorff... om ni mot all formodan skulle vilja ha recept så får ni maila eller kommentera...

3 kommentarer:

Annika sa...

Det var alldeles för längesedan jag kommenterade hos dig, och jag läser matbloggar under stress sedan några månader...får inte tiden att räcka.
Även jag har detta Allt om Mat-nummer! 70-talsnumren är fantastiska. Snacka om att det var en annan tid...

rasmus sa...

Ja detta var ett kanonnr, Prinsessan Marianne som själv tagit examen på Cordon Bleau i Paris, var ju med och startade Allt om Mat, och detta reportaget med svärfar, Kung Gustaf VI Adolf i slottsköket är ju unikt i matlagningsammanhang.
Kul också att notera på hyllan bakom kungen står en kastrull formgiven av sonen, designprinsen Sigvard!

Unknown sa...

@Annika: Det var en helt annan tid, speciellt när man läser om vad som är nyttigt eller inte... Och nymodigheterna men det ska jag blogga om en annan gång!

@Rasmus: Matnyttig kommentar! Men det är ett roligt nummer!