måndag 17 september 2012

Min favoritpaj

Det blir mycket plommon nu och jag får tydligen inte nog av dem, antagligen för att de inte är så otroligt söta utan har en anings bitterhet och mycket syra.  Därför tycker jag att de passar oerhört bra i desserter och en av de enklaste och snabbaste desserterna man kan göra är plommonpaj.

PLOMMONPAJ
150 g smör
2 dl strösocker
1 tsk salt
2 dl rismjöl
1 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
FYLLNING
400 g plommon (eller så många som täcker botten på din pajform
smör
1 dl socker
1 msk citronsaft
1 tsk kanel
ev. 1 msk tjeckisk korsbärssprit. Sjlivovitz, Amaretto, Disaronno eller bourbon funkar också.
Ugnsvärme: 225 grader

1. Sätt på ugnen. Smält smöret, rör ner socker, mjöl, bakpulver och vanilj rör till en smulig deg. Det går bra att använda bara vetemjöl.
2. Tvätta plommonen, halvera och kärna ur. Smörj en pajform ganska generöst med smör, placera plommonen med snittytan neråt så att de täcker botten. Blanda socker och kanel och strö över plommonen, häll över citronsaft och eventuellt sprit.
3. Sätt i ugnen och grädda 25 minuter. Låt svalna något innan servering.

Ät med hemgjord vaniljsås, bra vaniljglass eller vispad grädde. I ärlighetens namn åt jag den med vanlig fusk Big Pack vaniljglass som legat i frysen sen juni men pajen är så god att man kommer undan med det. Jag drömmer om att göra en mandelglass till.... tänker att det måste vara himmelriket.

I just can't get enough.

Inga kommentarer: