onsdag 18 augusti 2010

Lövbiff Cordon Bleu med Vikentomater

Syster var i Helsingborg i helgen och gjorde sånt där härligt som härliga människor gör, cykla längs havet, gå på loppis och kolla in Vikentomater, får nog lägga upp de mms jag fick därifrån. Hon köpte med en påse med lite olika tomater, tex tomaten som ligger längst till vänster, den är rosa. Rosa, rosa! Gula pärontomater, små runda med en liten spets, vinbärstomater och tigrerade och lila. De små spetsiga var underbart fruktigt söta med bara en anings syra för att balansera, dessvärre blir jag alltid lite besviken på gula och orangea tomater.... tycker de smakar lite menlöst kvalmiga som sharonfrukter, urk.

Nu börjar kosten stabiliserar sig efter semestern, kolisarna lurar inte vid varje måltid, mellanmål och fika, inte lika många besök hos andra som äter "vanlig"-mat. Jag säger till alla att bara man gör en extra sallad, eller extra mycket kokta grönsaker som jag kan ta lite smör på, så kan jag äta det de andra äter men folk lider av att vilja vara snälla. Vi ska alla äta samma mat, vilket jag ju gör, jag tar bara inte pasta eller potatis osv. Då har jag, för att visa att det är ok, ätit lite potatis eller tagit en bulle. Haha, just det för att lindra deras samvete inte för att jag råkar vara en carboholic. Efter lite initial kolhydratsabstinens känner jag mig A-OK igen! Och jag vill bara äta kött med ost, i lördags ryggbiff och parmesan, i söndags lövbiff med mozzarella och konfiterade tomater och i måndags lövbiff Cordon Bleu. Jag hade nästan, men bara nästan, glömt bort hur gott det var och vilken LCHF-rätt. Vi åt det med blomkålsmos och jag använde lufttorkad skinka istället för kokt till fyllningen men det är en smaksak tycker jag. Osten är också en smaksak, emmentaler är klassisk men jag har Herrgård i kylskåpet. Jag har dessutom slutet salta köttet innan jag steker det men gör som ni vill som vanligt.

LÖVBIFF CORDON BLEU 4 port
8 skivor lövbiff
8 skivor serrano eller parmaskinka
8 skivor ca (250 g) god ost
dijonsenap
tandpetare
olja eller smör

1. Banka köttet om du vill. Bre lite senap på varje lövbiffskiva, täck med osten och till sist skinkan, vik dem på hälften och fäst med tandpetare.
2. Sätt en stekpanna på medelhög värme och stek köttet i smör eller olja, några minuter per sida.
Om du vill kan du ta upp köttet och vispa ur pannan med lite vatten för skysås.

Servera med blandad sallad; helst med olika krispighet, beska, nötighet och pepprighet som t.ex. ekblad, rosé, frisé och maché. Tre accenter på raken, hihi. Och valfri grönsakspuré men blomkål är suveränt.

Inga kommentarer: