onsdag 25 augusti 2010

PICK ME UPS

Jag är ingen kaffemänniska. Det luktar jättegott, det doftar barndom och trygghet när det blandas med cigarettrök och konjak eller sommar hos mormor och morfar om det samtidigt luktar klarbärssaft, småkakor och morfars pipa. Men någon riktig kaffedrickare blir det aldrig av mig, jag får ont i huvudet, magen och blir nipprig. De enda gånger jag har varit storkonsument av kaffe är när jag har velat gå ner i vikt, använde kaffet som folk idag använder såna där pulver (nä, jag är ingen believer). Syster som dricker kaffe har bjudit mig på "riktigt" kaffe, det vill säga ställen med bra maskiner som rengörs varje dag och som använder bra bönor som de maler själv. Jag vet att det är många kaféer som påstår sig ha och göra allt ovanstående men det vet både du och jag att det är skillnad på kaffe och kaffe, barista och barista. Och jag kan uppskatta gott och "riktigt" kaffe men det hjälper inte mot huvudvärken och det andra. Och jag tycker egentligen att allt kaffe ska smaka som kaffeglass eller såna där hårda kaffekarameller. Jag tycker om te och det här är det te hemma som jag dricker oftast eller det är det te som står framme.

Från vänster
1. I den vita påsen finns Queens Blend som jag fick i födelsedagspresent av Lise.
"En exklusiv blandning av Earl grey De Luxe, Darjeeling och Gunpowder.
Teet är kraftfullt med inslag av bergamottolja."

Det är väldigt kraftigt, tar man lika mycket som "vanligt" te blir det beskt men om man tar en lite mindre mängd så blir det ett lätt och behägligt te.
2. I den gamla dijonburken finns det Ceylonte. Ett kraftigt och fylligt svart te som klarar av krydd- och smakstarkmat.
3. Dilmah Green Tea Jasmine Petals, jag dricker väldigt lite grönt te men det här doftar och smakar ljuvligt av jasmin som en ljus midsommarkväll under de få stjärnor som lyser som starkast. Lika gott kallt som måltidsdryck.
4. I den röda cigarrburken finns Lapsang Souchong, rökigt och varmt med kraftig smak, perfekt när jag vill ha en extra kick eller känner mig frusen. Kul att använda i marinader eller till att röka tex kött, fågel eller fisk.
5. I den gulrandiga burken finns Liptons Yellow Label. Osmaksatt svart te med en liten jästsmak, klassiskt.
6. Smokey Earl Grey från Fortnum & Mason i den silvriga burken med turkos etikett, en rökt Earl Grey kan vara ett alternativ för den som tycker att Lapsang är för kraftigt. Blanda annars en del Lapsang med två delar Earl grey.
7. Pukka, detox. Örtte med fänkål, kardemumma och anisfrö kryddigt och oväntat fräscht med lakritssmaken från både fänkålen och anisfröet, gott varmt som kallt även om jag inte riktigt tror på det där med detox jättemycket ;)
8. I burken med ett kinesiskt par finns Earl Grey, min forna favorit, svart Ceylonte smaksatt med bergamottolja vilket ger en citrussmak som snarare är väldoftande och blommig än syrlig och fruktig.
9. Dilmah, English Afternoon Tea, 100% Ceylonte på påse.
10. I glasburken finns påsar med Planter's Earl Grey från NK, lyx-Earl Grey, det finns te och det finns te. I burken står också en White Jasmine teboll som vecklar ut sig till en liten blomma i tekoppen. Dessa var också en del av födelsedagspresenten.

ETT VARNINGENS ORD

Om du av någon anledning råkar tycka om att äta och dricka pot purri så är det här teet för dig. Syster och jag måste ha befunnit oss i ett oerhört sinnessvagt ögonblick då vi valde att köpa det här teet. Jag menar jag hatar de flesta smaksatta teer och avskyr allt som är av typen rabarber och grädde eller äppelkaka eller smulpaj eller fruktte som smakar godis. Men jag tänkte mig eleganta och varma vaniljtoner blandade med rosens söta men lätta och torra doft och smak. Nej, sött, slibbigt, kvalmigt, parfymerat, överblommigt och odrickbart.
DILMAH, EXCEPTIONAL- ROSE WITH FRENCH VANILLA
"Inspiringly aromatic, with a medium bodied floral note, the flavour of Rose with a hint of French Vanilla combines with Ceylon tea in a perfect embrace. Elegant and sophisticated, a perfect afternoon or after dinner tea with a touch of romance."

Inga kommentarer: