söndag 26 oktober 2008

Comfort food

Igår gjorde jag riktigt mjuk och snäll mat, vinden bråkade med träden och blåste omkull saker på balcony. Amanda var trött efter jobbet och la sig i soffan och vilade ögonen lite medans jag gjorde middag.

FISKKAKOR 8 st
400 g sej
2 msk havregryn
1 msk mjölk
1 ägg
1 tsk grönpeppar, mortlad
1 tsk salt
muskot


1. Blanda havregryn och mjölk, låt svälla 10 minuter.
2. Blanda med resten av ingredienserna, riv över muskot och mixa allt. Ställa färsen i kylskåp 30 minuter.
3. Forma 8 fiskkakor och stek i smörolja på medelhög-hög värme ca 3 minuter på varje sida tills de är gyllenbruna.

MOS
8 normalstora potatisar
2 morötter
1 stor palsternacka
4 vitlöksklyftor
timjankvistar
½ dl mjölk
25 g smör
1 dl riven parmesan

1. Skala rotfrukterna och skär i jämnstora bitar, skala vitlöksklyftorna också och koka i saltat vatten med en knippe timjanskvistar tills allt är mjukt.
2. Värm mjölk och smör vispa ner i rotfrukterna tills du har ett ganska slät mos och rör ner parmesan.

SÅS
Rör ihop crème fraiche med mycket pepparrot, citronsaft och salt. Servera till fiskakor och mos med sallad.

Efter denna ordentliga middag som åts med en ganska stor mängd lättdrucket vitt vin gjorde jag och Amanda oss ännu vackrare (om det nu är möjligt) och åkte in till stora staden. Väl inne i metropolen gick vi på party på Café Edenborg, pretty fun. Dansade till Britney och Madonna och annat orätt.
Idag blir fiskkakorna fiskburgare med Polarkrafts nya bröd Fröig som jag tycker är ovanligt gott för att vara köpebröd. Ikväll ska jag gå på Hellacopters sista konsert på Debaser Medis och därför blir inget gjort med fläsklägget som ligger i kylskåpet det blir morgondagens projekt. Idag ska jag läsa kokböcker i jakt på ett spännande nytt recept.

Inga kommentarer: