tisdag 20 januari 2009

B-DAY DINNER

Dom sista dagarna på Tenerife suktade jag och syrran efter köttfärssoppa av någon underlig anledning, så när hon kommer hem serveras just det. Jag ska återgå till LCHF, eller lowcarb i varje fall efter semesterfrosseriet, därför har jag ersatt potatis med palsternacka i soppan. Självklart kan man ha i vilka grönsaker man än vill. Om man inte vill ha bröd till kan man ha på lagrad ost eller göra parmesanchips, riv parmesan och lägg i små högar på bakplåtspapper och sätt under grillen ett par minuter tills de smälter ner och blir som små chips.

GULASCHIG KÖTTFÄRSSOPPA 4 port
3 gula lökar
4 vitlöksklyftor
2 stora palsternackor eller 4 potatisar
2 msk smör eller olja
2 tsk anchochilipulver
200 g nöt- eller lammfärs
4 msk tomatpuré
1 liter vatten
2 köttbuljong tärningar
1 pkt fryst bladspenat
1 tsk salt
vitpeppar


1. Skala lök och vitlök, grovhacka. Skala palsternackan och tärna. Fräs lök och vitlök och pudra över chilipulver, rör om. Lägg i palsternackan och låt allt fräsa 10 minuter på svag värme. Rör om då och då.
2. Lägg i färsen och rör ut med trägaffel, höj värmen så att färsen tar färg. Rör ner tomatpurén följt av vatten och buljongtärning. Koka soppan 10-15 minuter.
3. Rör ner bladspenaten ordentligt och smaka av med salt och peppar. Pressad vitlök kan tillsättas om man vill.

Servera med en stor klick crème fraiche och bröd. Personligen ska jag steka krutonger i vitlökssmör. Möjligtvis slänger jag i väldigt tunt skivad morot tillsammans med spenaten. Bild kommer senare!

Inga kommentarer: