fredag 18 juni 2010

Viva Mexicó!!!!!!!!!!!!!!!

Mexicó vann mot Les Bleus igår, så jävla kul! Länken är till deras VM-blogg, om ni mot all förmodan är intresserade, hihi.


Vad är uppe med vädret, igår var det sommar, sommar, sommar och idag är det regntunga skyar. Och nu vet ju jag att ni alla sitter som på nålar och undrar, vad har hänt i Kristins kök av kulinariska konkokter då? Ja, inte så mycket för tillfället, det har varit mycket standardmatlagning, ugnsstekta kycklingklubbor, mycket coleslaw och just det, jag bjöd min höggravida kompis D på surdegspizza och hemgjord pizza är svårt att misslyckas med, i varje fall om man är så hiskeligt begåvad som jag är ;) Annars är det mycket planering, mycket matlagning i huvudet delvis till midsommar och sen till mitt 30-årsfirande. Vad midsommar anbelagnar så har jag kommit fram till att jag vill göra Honey Buns till efterrätt och individuella Janssons frestelse och jag gillar inte ens Jansson. Sillunch, en stor tallrik med snörräta rader av hackade rödbetor, gräslök, lök, ägg, matjes och gräddfil som demoleras på sekunder och blir en inte så rät röra med rödbetor som färgar gräddfilen och äggen i varierande nyanser av rosa. Men folk gillar det, i varje fall sånt där folk som tycker om sill, i år ska jag vara vuxen och ärlig och erkänna att jag inte tycker om sill. Jag tycker om allt det andra och nykokt färskpotatis men inte sill. Till middag blir det grillat, det kan man vara bombsäker på, jag skulle mer än gärna grilla skaldjur och servera med grillade grönsaker och ett kryddsmör eller aioli kanske men vi får väl se vad föräldrarna har bestämt.

Och mitt firande, fyra sorters tårtor och kakor.
1. Pannkakstårta. D, den höggravida, ska föda bara ett par dagar senare och om hon orkar släpa sig hit bara för min skull så tycker jag att hon har rätt att beställa en tårta och det är då pannkakstårtan.
2. En upside down tart, förhoppningsvis på vita persikor eller otroligt pilligt, körsbär.
3. Minipavlovor, en maräng per person med bär och grädde på.
4. Ett choklad bakverk, en kladdkaka eller brownies.

Sen blir det svenskt smörgåsbord; lax av någon variant och så kanske rom med gräddfil, lök, dill och citron eller räkor. Ägghalvor, en svampsallad, lite korv och rostbiff, mina inlagda gurkor, några primörer. Om de har tur får de kanske köttbullar också eller en paté eller en jansson. Och sist men inte minst ost, bröd och frukt. Det blir lite bakvänt för jag tänker börja med tårtkalas, de som stannar och följer med ut på kvällen behöver ju grunda med lite mat så det blir efterrätt innan maten. Den maten kommer nog behövas eftersom jag tänker bjuda på bubbel med hemgjord flädersaft till tårtorna. Gravidon och bilister får fläderlemonad.

Oj, vilket babbligt och långt inlägg, för att inte säga rörigt. Och det började egentligen med att jag skulle tipsa om två grejer... so here we go.
Om du har Coop-kort eller är nyfiken på vad Konsumentföreningen i Stockholm gör så kan du "gilla" (like:a) deras facebooksida de har massor med aktiviteter och tävlingar och tips.
Och där hittade jag till en annan helt underbar sida om ätliga växter Skogsskafferiet.

Inga kommentarer: