tisdag 8 juni 2010

Zucchinisallad med bloooodig biff

I lördags köpte jag ju rätt mycket kött till ett löjligt lågt pris och eftersom jag visste att jag skulle ha en lång dag utan att riktigt veta när jag skulle få äta nästa gång, tyckte jag att jag förtjänade biff till frukost. Hela 300 gram! Till det gjorde jag en liten sallad.


Vispa ihop en dijonvinägrett, skiva en gullök tunt och lägg i dressingen, lämna för att dra. Skiva tunna halvmånar av zucchini och blanda med tex ruccola och persilja. Salta och peppra biffen, stek hastigt i en skrämmande het grillpanna, vänd efter en eller två minuter om du vill ha biffen riktigt blodig som jag, vänta lite längre annars. Halstra på andra sidan också, lägg biffen på en tallrik, smula över en god blåmögelost, lite havssalt och ordentligt med nymalen svartpeppar. Lägg upp en ordentlig hög sallad och zucchini och toppa med den marinerade löken och lite av dressingen.


Om du vill ta med dig maten på grillpicnic!

Ta med köttet osaltat och opepprat, ta med små foliepaket med salt och peppar.
Lägg salladen i en plastpåse med lite luft i, salladen måste vara torr.
Smula osten i en liten burk.
Förvara löken och dressingen i en burk med tätslutande lock.

Inga kommentarer: