tisdag 21 juni 2011

Rainy sunday

I söndags regnade det hela dagen i Stockholmstrakten, jag kände mig förkyld, trött, pank och bakis om man ska vara helt ärlig.... Därför passade det så väldigt bra att göra pizza, jag tror att jag har bloggat pizza förut så det behöver jag väl inte göra igen. Men min senaste faiblesse, den tidigare var chorizo och mozzarella, är pesto som ringlas över den nygräddade pizzan. Inte så originellt kanske men ibland är det de enklaste idéerna som är de bästa.


För övrigt så toppades pizzan av lök, paprika och zucchini som jag stekt i het olivolja innan jag la dem på pizzan. Genom att steka dem släpper de vätskan som annars skulle släppas på pizzan och resultera i det värsta jag vet, en blöt, soggy pizza med ogräddad botten. Dessutom så får ju grönsakerna så oerhört mycket mer smak. Och degen blev oerhört bra den här gången, väldigt elastisk och fin. Och jag ska inte glömma salamin som jag hade på pizzan också.

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

PESTO! Smart idé som definitivt ska tillämpas nästa gång pizzastenen kommer fram.
"När jag blir stor" ska jag skaffa mig en sån där vedeldad uteugn här på landet.
Hälsar fröken Dill

Unknown sa...

Det ska jag också göra haha! Peston är verkligen ett mirakel, blir så gott med "bara" ost och tomat då.