fredag 3 juni 2011

Få grejer kan slå en god slaw och helstekt fläskkarré

Härom veckan köpte jag en hel karré som jag ugnsstekte till perfection. Jag kokade ihop en marinad/glaze med soja, honung, ingefära, vitlök och rökt paprika. Jag penslade karré med glazen, la den på folie i en ugnsform och körde den på typ 100-150 grader i 1½-2 timmar. Det fiffiga med foliet är att det bara är att svepa in karrén när den ska vila och om man steker den på högre temp så kan man ju slå in den i ugnen om den börjar få för mycket färg. Pensla och ös karrén några gånger under stektiden. Låt karrén vila ca 30 minuter, skär sedan i härliga saftiga skivor och servera med coleslaw och skyn.


Jag älskar ju coleslaw och tröttnar aldrig på hur mycket den kan varieras med olika rotfrukter, äpplen, olika senapssorter, kryddor, kålsorter, yoghurt eller crème fraiche osv. Love it. Min senaste variation är med kokta gröna linser och det blev kanon. Linserna gillar syra och dessutom så såg det elegantare ut än vanlig slaw.

Så här gjorde jag;
1. Skivade en salladslök tunt och la i vinäger som precis täcker.
2. Strimlar en färsk vitkål tunnt och varvar i en skål med lite salt. Blanda allt och låt dra 15-30 minuter.
3. Rör ihop en sås av majo, senap, yoghurt och vitpeppar, ca en del majo till en del yoghurt och sen rör jag i löken och vinägern. Smaka av och justera syra och sötma med mer vinäger, honung eller senap.
4. Häll såsen över kålen lite i taget, coleslaw ska inte vara blöt utan bara jämnt täckt av dressingen. Gör mer sås om det behövs.
5. Häll av en tetra gröna linser och skölj dem, blanda med kålen.

Koka ett par deciliter gröna linser om du hellre vill, jag tycker bara att det är praktiskt att alltid att ha ett par burkar linser och bönor på lager i skafferiet. Och jag orkar inte bry mig om tempusbytet i anvisningarna ovan.

Här finns recept på en annan slawvariant.

Inga kommentarer: