tisdag 4 november 2008

Vegetariskt libawrap


Jahapp, verkar inte som att någon blivit särskilt impad av mina senaste inlägg... Och jag vet faktiskt inte vad jag tänker göra åt det. Ikväll blir det ytterligare en kylskåpstömning, en vegetarisk sådan, se bild. Jag gör ordentligt med mat för att Amanda ska kunna ha med sig matlåda imorgon. Jag och Amanda har alltid libabröd i frysen men om du inte hittar liba, ta nåt annat som pitabröd, tortilla eller tunnbröd. Det kommer krävas 3 kastruller, 1 durkslag och 2 skålar utöver skalare, rivjärn, knivar och allt annat som jag vanligtvis inte instruerar folk om. Kolla vad du har för linser för mina skulle blötläggas i 3 timmar innan.

3 dl gröna linser
2 dl bulgur
1 citron, saft och skal
olivolja
SoP
färsk mynta & dill


1 stor palsternacka
1 stor morot
2 stora rödbetor eller fler små
1 äpple
1½ dl tjock yoghurt (ev mer)
färsk ingefära
1 vitlöksklyfta
1-2 tsk torkad mynta
1 tsk honung
SoP


libabröd

1. Koka linser och bulgur, blanda under tiden en citronette med citronsaft, skal, olivolja, salt och peppar, blanda efter egen smak. När bulgur och linser är klara blanda med citronetten och låt svalna.
2. Skala rotfrukterna och tärna i ca 1 cm kuber, blanchera i saltat vatten någon/några minuter håll koll, det ska vara tuggmotstånd och inte överkokt. Häll i durkslaget och spola med kallt vatten.
3. Riv ner ingefära och vitlök i yoghurten, blanda med den torkade myntan och honungen. Tärna äpplet och blanda med.
4. Blanda de avrunna rotfrukterna med yoghurten. Rör ner mer yoghurt om det behövs, smaka av och tillsätt salt och peppar.
5. Grovhacka eller plocka dill och mynta och blanda med bulgur och linserna.
6. Gör wraps med bulgurn och rotfruktsyoghurt.

Sen får du ha i vad du vill eller har i kylen, avokado, tomat, gurka, persilja, majs, harissa, sambal, salladsblad, fetaost, groddar, keso, frön, nötter vad du vill. Personligen filéer jag nog apelsinklyftor och blandar med bulgurn idag. Bild kommer strax.

Inga kommentarer: