måndag 30 november 2009

FAST FOOD SOUP

Good morning Monday!

Jag läste precis om Renée Voltaires sopptävlingNjutmaten och det fick mig att tänka och inte på att vara med och tävla utan att tänka på vad otroligt snabb mat soppa faktiskt är, i varje fall om man har frusna grönsaker, det enda som egentligen behövs då är ett uppkok och sen en stavmixer. Soppdagar var alltid relativt lugna dagar i förskoleköket, visst det berodde väl på vad för soppa det var i kastrullen men de dagarna fanns det ofta tid för lite roligare tillbehör och bröd.

Precis som med många andra maträtter lär jag mig eller experimenterar mig fram till grundformel som jag sen kan anpassa till nästan vilka ingredienser som helst. Tyvärr sitter oftast formlerna i mina händer, i ögonen, i smaklökarna, i näsborrarna, långt ner i magen som en instinkt och är inte alltid så självklart enkla att överföra till skrift eller förstålig svenska. Nyligen såg jag Per Morberg prata om soppa i sitt program men har inget direkt minne av att han faktiskt lagade soppa, anyway, han förfasade sig över för tjock soppa. Han ansåg att det var skillnad på soppa och sås, dessvärre Per där går våra åsikter isär, jag hatar tunn och rinnig soppa, jag vill en rätt tjock och krämig soppa som man i princip kan lägga en ostmacka på utan att den sjunker. Undantagen skulle vara klar polsk borstj med svamp- och surkålspirogi eller pho. Sen är jag kinkig och har oerhört svårt för mjukkokta grönsaker i bit, tänk ängamat, minestrone är också rätt vedervärdigt jag har kommit framtill att det måste vara kombon av selleri och pancetta som jag inte tål.

Tillbaka till formeln, anledningen till den långa konsistensutvikningen är som sagt att min soppa blir rätt tjock, ha det i åtanke, det går alltid att tillsätta mer buljong, grädde eller kokspad. Jag gör oftast vegetariska soppor eller använder kyckling i bit eller köttfärs som inte behöver så lång koktid eller rester av redan tillagat kött och då är det snabbmat men det finns ju en uppsjö av långkokta soppor med kött på ben mmmmm. Enkelt sagt om min soppformel är att jag mäter upp den mängd grönsaker jag använder ex. 1 liter blandade skurna grönsaker till 1 liter vätska. Som sagt, det går alltid att späda med mer vätska! 1 liter grönsaker till en liter vätska räcker till 4 personer, minst.

Jag tycker att bland det godaste man kan göra är blomkålssoppa, lyxigt, gott, tröstande och sanslöst satisfying när man får gå loss med en stor kockkniv på en färsk blomkål och då kan blasten få koka med, men en supersnabb lunch om man använder frusen blomkål! Den här versionen är lchf-vänlig men det går ju självklart att göra den bara på buljong eller bara kokspadet (vatten).

BLOMKÅLSSOPPA 4-6 portioner
1 l frusen blomkål
5 dl mjölk
5 dl grädde
salt
vitpeppar
bladpersilja
parmesan


1. Koka upp grädden och mjölken försiktigt utan att det brännsvid eller kokar över, tillsätt blomkålen. Blomkålen behöver i princip bara bli varm och behöver inte kokas mer än någon minut eller två, tre.
2. Mixa soppan slät och smaka av med salt och vitpeppar. Grovhacka persiljan, riv parmesan grovt eller flaga den.
3. Strö över rikligt parmesan och persilja.

Extra lyxigt med några droppar tryffelolja eller byt ut parmesanen och persiljan mot gräddfil, löjrom och dill. Eller gör krutonger eller vitlöksbröd till.

1 kommentar:

Mikkan sa...

Jag håller helt med dig, jag vill ha min soppa tjocj och fin framför rinnig. Sås skulle jag säga är baserad på nån vätska som buljong eller grädde, görs tjock med redning, medans soppa har ett större element av fasta livsmedel som kött och grönsaker.

Blomkålssoppa rulez! ;)