torsdag 19 november 2009

Lammlägg

Bild lånad här!

Trots en uppsjö av kokböcker ca 30 st bara i och under mitt soffbord så hittar jag inte ett enda recept på lammlägg! Och nu menar jag inte lägg som i skivorna av kalv man har i osso bucco utan jag menar det som är från knä till fot, framläggen. Jag har en gång i tiden gjort vårrullar på just lammlägg som först kokades helt underbart möra i vatten med orientaliska kryddor och sen blandades med rotfrukter som stektes med ingefära, kanel och lite sådant och sen massor med grovhackad koriander, wunderbar!
Tillbaka till framtiden, jag vill göra en gryta med tomatbas och vita bönor och sen lammet, min rädsla är att om jag gör som tex osso bucco och lägger i lammet från början att hela grytan kommer smaka fårfett. Så jag kokar nog läggen för sig och grytan för sig och lägger sedan ner läggen i böngrytan. Men ska jag ta köttet från benet först?

Oavsett så har jag upptäckt ett stort hål i kokböcker, lammlägg! Fyll den! Jag börjar med mitt recept när det är klart!

Nu har jag gågglat lite (som min kompis chef säger) och se, det fanns ju massor med lammläggsrecept på nätet, vissa bra, vissa inte så bra men jag har fått lite mer kött på benen nu, hihihi, förlåt kunde inte låta bli!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Nu är det ju lamm och inte får så jag tror inte att det är någon risk att det kommer smaka fårfett. Du ska absolut låta benet sitta kvar det ger ju massa god smak.

Vi brukar långlaga lammlägg i ugnen med mycket lyckat resultat.

Unknown sa...

Det var det jag anade men ville inte riskera en gryta som smakade fadd och flottigt! Jag tyckte lammfett lät värre än fårfett på nåt sätt. Tack för tipset, jag fick några styckdetaljer av nyslaktat lamm ett par månader sen och de har bara legat och väntat i frysen!