fredag 27 november 2009

VACKER KYCKLING MED PANNBRÖD

Jag ska på en gång varna er för bröd receptet, jag höftade totalt, om ni inte känner er så bekväma med att höfta fram deger använd ett pitabrödrecept eller dylikt! Kycklingreceptet är också höftat ska försöka ange mått men de är bara ungefärliga. Jag använde digital termometer som vanligt och låter den gå till 70 grader, men skulle tippa att klubborna behöver en halvtimme på 175 grader. Börja med bröden.


HÖFTADE PANNBRÖD
mjöl, kanske 3-4 dl
spiskummin, lagom
salt, kanske ½ tsk
socker, kanske 2 krm
torrjäst, kanske en tsk
varmt vatten, kanske 1 dl
bubbelvatten, så mycket som behövs
olja, nån tsk-msk


1. Rör ut lite torrjäst med litelite socker i varmt vatten ca 45-50 grader.
2. Blanda mjölet med salt och spiskummin i en skål, gör ett hål i mjölet och rör ner jästvattnet och lite olja, fortsätt med att hälla på bubbelvatten tills du får en trevlig deg som inte kladdar.
3. Strö över lite mjöl och täck med folie, låt jäsa tills du tagit ut kycklingen.
4. Slå ner den jästa degen och gör små bollar. Mjöla en bänk och kavel, kavla ut tunna rundlar, stapla bröden med lite mjöl emellan.
5. Sätt en gjutjärnspanna på spisen, jag använde en stor pannkakslagg, värm upp den ordentligt och dra sedan ner värmen till medel-medelstark. Lägg på en degrundel och stek på båda sidor till de är gyllene.


DEN VACKRA KYCKLINGEN
3 kycklingklubbor
25 gram smör
3 msk soja
3 skivade vitlöksklyftor
2 msk bbq-sås
2 msk mangosås (eller chutney)
1 apelsin, saften
mjöl
chilipulver

Ugnsvärme: 200 & 175

1. Sätt ugnen på 200 grader. Ta fram en ugnsform som klubborna får plats i, lägg i smöret, sojan, mangosåsen, vitlöken och bbq-såsen sätt in allt i ugnen, ta ut när smöret har smält, rör ihop allt till en jämn sås.
2. Strö mjöl och chilipulver över klubborna och se till att de är täckta av mjölblandningen. Lägg ner klubborna i marinaden och vänd så att de täcks, hjälp till med händerna och gnugga in det. Sätt in i ugnen med en termometer, dra ner värmen till 175 grader efter fem minuter. Som sagt till 70 grader eller i en halvtimme! Ta ut och låt vila. När du steker bröd, skär upp valfria tillbehör och tar fram olika såser, dipper och sprinkles!

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Oj, känner igen mig. Använder sällan recept vilket innebär att det nog är förenat med viss risk att laga mat efter det jag TROR hamnade i maten...
Hälsar Dillen

Unknown sa...

Jag lider av exakt det syndromet, jag är ännu värre IRL när jag ger besked om att det ska koka lagom länge eller att man ska salta tillräckligt mycket.