tisdag 13 april 2010

Fattoush!

Godaste salladen ever och jag tror nog att det är min favoritsallad, lite av en libanesisk pytt i panna. Den kan göras på det som finns i trädgården och jag kan inbilla mig att det nog alltid finns fina mogna tomater, fasta små gurkor, mjälla, grönvita knipplökar och tjocka mattor av mörkgröna örter i libanesiska köksträdgårdar. Och självklart ett citronträd. Tillbaka till saken, du kan alltså variera den här salladen lite som du vill, här finns förslag. Det stekta pitabrödet var ett sätt att ta tillvara på de små brödbitar som samlades i botten på brödkorgen. Till det här receptet behövs de tunna liba pitabröden, använd vetetortilla om du inte kan få tag i libabröd. Jag hade i ricotta i min fattoush, vilken succé men det är inget måste! Jag skulle kunna äta fattoush och den långstekta fläskkotletten for ever and ever.

FATTOUSH 4 port
2 libabröd, gärna torra
½ kg goda, mogna tomater
1 gurka
2 knipplökar
1 romansallad
1 kruka persilja
½ kruka mynta
1 knippe portlak (kan uteslutas eller ersättas av ängssyra)
1 ricotta

DRESSING
4 vitlöksklyftor
1 tsk sumak
2 tsk torkad mynta
1 tsk salt
1 citron
½-1 dl olivolja


1. Börja med brödet, om brödet är färskt kan du låta det lika framme ett tag. Riv brödet i lite olika storlekar. Sätt en stekpanna på hög värme och häll i rätt mycket olivolja, stek brödet i omgångar och låt det rinna av på hushållspapper.
2. Fortsätt med dressingen, pressa vitlöksklyftorna och blanda med resten av ingredienserna, blanda i så mycket olja du vill ha. Enklast är att ha ner allt i en glasburk, skruvar på locket och skakar ordentligt!
3.. Skär tomaterna i stora munsbitar, skala gurkan men lämna kvar lite strimlor, skär gurkan i cm-tjocka halvmånar och skiva löken tunt. Lägg allt i en skål. Repa myntan och riv i mindre bitar om bladen är stora, hacka persiljan grovt, gör likadant med portlaken. Lägg med grönsakerna.
4. Skiva eller riv romansalladen i munsbitar, lägg även detta till det andra. Lägg teskedsstora klickar av ricottan i salladen.
5. Häll över dressingen och blanda om försiktigt. Toppa med brödbitarna.

Inga kommentarer: