lördag 27 september 2008

JAG PLUGGAR SURDEG.

Idag ska jag svänga ihop en surdeg! Glad i hågen letar jag rätt på ett recept för att inse att jag kan ju ingenting om det här. Vilket ledde till en monumental sökning efter surdegstips på nätet. Ibland är för mycket information inte bra. Jag brukar kunna improvisera ganska fritt när det gäller matlagning och även bakning. Men surdeg är kemi och i kemi finns det regler att följa. Eller hur? Är det inte så? Min autistiska sida som envisas med att följa instruktioner sätter fullständigt stopp för experimentslustan och förvandlar mig till ett neurotiskt litet vrak som sitter paralyserad framför miljontals tips och råd om surdegar. Jag som trodde att jag höll på med mat och bak för att det är så roligt och avstressande....

Men då är det bara att stanna upp, sluta googla, andas, ta en klunk te och komma ihåg att det värsta som kan hända är att det misslyckas. Jag ska börja med att få igång en surdeg, om fem dagar kan jag börja bekymmra mig om bakning och matning av den. Skulle vara kul att kunna ge barnbarnen surdegen som jag sätter idag. Men who am I kidding? Jag kommer dö omgiven av katter, ensam i skogen pga av min elallergi. Nej, jag är inte bitter, jag skojar bara. Vet ni att det finns surdegar som är över 200 år?!

Hur som helst tycker jag mig ha hittat ett lättförståligt recept på surdeg!
Receptet är från guldkorn.com.

SURDEG GRUNDRECEPT

På fem dagar gör du en surdeg som kan hålla i generationer.

100 g vatten, 35 grader
200 g rågmjöl eller vetemjöl
150 g äpple som rårivits


Använd våg! Blanda vatten, äpple och mjöl i en glasburk med lock. Låt burken stå ganska varmt i tre dygn. (ovanpå torktumlaren gick bra, men akta den skakar ner!) Rör om innan du går och lägger dig varje kväll.

På den fjärde dagens morgon har du en grund. Fyll på med 200 g mjöl och 200 g 35-gradigt vatten. Rör ihop och låt stå ett dygn till. Nästa dag har du en surdeg! Förvaras svalt.

Verkar ju inte så svårt eller hur?
Nä, nu är det dags att skärpa till mig, ikväll blir det rotfruktsraggmunkar till middag. Happy baking!

Inga kommentarer: