måndag 22 september 2008

Sallad med Rostade Rotfrukter & Fetaost

Till min middag i lördags gjorde jag två sallader här är den ena....



Först skar jag ner dessa rotfrukter i fina bitar, saltade och repade över rosmarin, lavendel och oregano. Palsternacka, morot, blå kongo, sötpotatis och rödbeta.



Sen åkte de in i ugnen på 175 grader i en dryg timme eller tills de är klara. När de svalnat lite så la jag dem på ruccola o riven huvudsallat och smulade över fetaost. Eftersom rotfrukterna blir så oerhört söta så passar salt fetaost men för att göra det ännu mer spännande gjorde jag en syrlig dressing. Rosta vitlöksklyftor tills de är mjuka, mixa med färsk citronsaft, dijonsenap, lite honung och till slut olja. Salta och peppra och blanda i hackade färska örter.



Färdig!!!

Jag bakade en focaccia till, degen kryddade jag med kummin, fänkål, svartsesam och blå vallmo. På focaccian strödde jag rosmarinsalt och parmesan.

Inga kommentarer: