tisdag 23 december 2008

Jul och sånt!

Imorgon är det julafton och idag har jag varit och handlat julklappar, allt gick bra och jag hittade det jag ville ha. Igår gjorde jag earl greytryfflar, jag strödde råsocker över, inte vidare lchf men så är det ju inte jag som ska äta dem. Imorgon ska de skäras i fina små kvadrater, de ska inte rullas bara kakaoas. Tryffelmassan är hemskt god och len, först tyckte jag inte att de smakade något speciellt men sen smög bergamotten sig fram över gommen, subtilt och elegant. Skäll inte på mig, jag använde tepåse, nästa gång går jag till Abert & Jacks och köper deras urgoda earl grey.

Imorgon gör jag körsbär- & stjärnanis tryffel, sedan blir det en kall rödkålssallad med äpple- och pepparrotsdressing. Har ingen aning vad det vankas till middag, om jag får som jag vill blir det ankbröst!

EARL GREYTRYFFEL
200 g mörkchoklad
2 dl vispgrädde
2 lipton earl greytepåsar
råsocker
kakao


1. Hacka chokladen.
2. Häll grädden i en kastrull och lägg i påsarna, koka upp grädden lååångsamt och kläm ur tepåsarna till lagom styrka.
3. Slå den varma grädden över chokladen och rör tills chokladen smält.
4. Häll massan i en klädd form och kyl minst 4 timmar. Strö över råsocker efter 30-45 minuter.
5. Ta massan ur formen. Doppa en vass kniv i hett vatten och skär rutor i valfri storlek, ställ rutorna i kakao och vänd de osockrade sidorna i kakaon.


GOD JUL

Inga kommentarer: