tisdag 9 december 2008

LCHF

Hej!
Nu ska jag berätta lite om mitt nya liv med lchf! Kosten består av att man ska försöka äta 65% fett, 30% proteiner och högst 5% kolhydrater. Det är lite jobbigt att tänka om men det går hyfsat bra än så länge!

I söndags lagade jag en chèvrelasagne, en texas chili från Jens Linders Långkok och en kassler gratäng med babyspenat, västerbottenost och trattkantareller. Gratängen blev rätt mäktig och blir nog godare med en mindre smakstark ost. Chevrelasagnen är guds gåva och chilin blev också god! Jag lägger upp lasagne receptet och en bild på chilin. Chilin åts med avokado och en stor mängd gräddfil och ost! Mums.
När jag blir småsugen tar jag en "smörgås" en skiva ost med smör på, lägg på en till skiva ost o bre på dijon och lägg på en skinkskiva vik, lägg allt på en salladsskiva och vik dubbelt. Receptet på lasagnen kommer ifrån Elin, Chilisås innehåller mycket socker så jag bytte mot anchochilipulver och mer tomatpuré.

CHEVRELASAGNE 4 PORT
500g färs
rapsolja
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
1 tsk torkad timjan
1 msk tomatpuré
4 msk chilisås
2 dl buljong
Salt o peppar

1 stor aubergine
2 burkar crème fraiche
200 g chèvre

Ugnsvärme 200

Bryn färsen i rapsolja några minuter. Skala och hacka lök och vitlök. Lägg lök och vitlök i färsen och rör om. Tillsätt timjan, tomatpuré, chilisås och buljong. Koka 10 minuter. Smaka av med salt o peppar.

Skär auberginen i skivor.

Blanda crème fraiche och smulad chèvre, blir bäst med stavmixer, och smaka av med salt och peppar.

Fördela färsen i botten på en ugnsfast form. Täck med aubergineskivor och bre sedan över ostcrèmen. Grädda ca 30 min.

Så här såg chilin ut när den stod och puttrade.

Inga kommentarer: