torsdag 11 februari 2010

Gryta med tomat och kyckling

Hej stora och små! Jag skulle ha bloggat det här igår men jag hade tvättid och fastnade framför Twin Peaks-boxen, jag hoppas att jag inte behöver förklara att det inte var själva boxen jag stirrade på. Twin Peaks alltså, vad kan man säga? Fem stjärnor, två tummar upp och tio tår i luften, jag börjar närma mig slutet så snart kan jag återgå till verkligheten.
Veckans besvikelse är Coops ekologiska fetaost, den smakar ädelost, inte god ädelost och detta vet jag eftersom jag la den i botten av skålen och hällde grytan över. Man (jag) förutsätter inte att fetaost är äckligt, i synnerhet inte när den är ekologisk. När jag tänker "ekologiskt" ser jag små lamm och får på en karg bergssluttning som äter örter pinade av sol och vind, dricker kallt vatten från en porlande bäck och mjölkas av en gubbe som har får i blodet, mjölken ystas och osten tillverkas varsamt och kärleksfullt, den säljs till Coop och varje tugga är en doft av medelhavet och len som en fårmule. Den smakar INTE konstig ädelost....

ENKEL & RÖD GRYTA 4-6 port
3 stora kycklingfiléer
1 liten gul lök
1 tsk salvia
1 tsk dragon
1 kyckling fond du chefpuck
2 dl vatten
2 burkar krossade tomater, bra kvalité
svartpeppar
salt
olivolja
vatten/vin


1. Hacka löken, värm en gryta och häll i lite olivolja, fräs löken tills den är genomskinlig, tillsätt salvian och dragonen och fräs med en minut, tillsätt pucken, vattnet och tomaterna. Puttra 20 minuter.
2. Skär kycklingbitarna i munsbitar salta och peppra bitarna och fräs i lite olivolja i omgångar. De behöver bara få fin stekyta, lägg sedan över dem i tomatsåsen, vispa ur stekpannan med lite vatten eller vin och häll i grytan. Puttra 10 minuter, smaka av med salt och peppar.

Servera med fetaost, chèvre eller mozzarella, tjock yoghurt och lite grönablad. Om du serverar kolhydrater till räcker det till 6 portioner.

Jag var hungrig och hade bråttom men lägg till en burk kikärtor, lite svarta oliver, och grillade paprikor det tänker jag i varje fall göra nästa gång.

Inga kommentarer: