torsdag 18 februari 2010

Mellanösternrub

Den här rubben med dofter från mellanöstern passar till alla sorters kött och även skaldjur! Oj, nu minns jag en otroligt god drinkbas som jag fick recept på sommaren 08. Jag jobbade med ett svensk-persiskt bröllop, hjälp vad mycket mat det var, bl.a. en asadogrill. Vigseln med både svenska och persiska traditioner var oerhört lång, det var ca 30 grader varmt, vi fick bära ut karaff efter karaff med isvatten, folk svimmade och svettades, puh. If you can't take the heat, stay out of the kitchen... Jag ska försöka hitta receptet och återkomma men det ingick rosenvatten.

RUB MED DOFT FRÅN ORIENTEN
1 tsk kanel
1 tsk mald ingefära
1 tsk korianderfrö
1 tsk torkad mynta
1 tsk svartpeppar (nymald)
½ tsk spiskummin
½ tsk mald chili
½ tsk salt
olivolja


1. Den enkla versionen: blanda de malda kryddorna ordentligt.
1.. Den trixigare versionen: Använd hela torkad kryddor som du rostar försiktigt (förutom salt och mynta), sedan maler och blandar med saltet och myntan.
2. Gnugga in ditt kött med rubben riktigt ordentligt. Häll på en skvätt olja och smörj in köttet med. Grilla, bräsera, bryn, ugnstek som du vill.

Jag rubbade kycklinglårfiléer och åt med rödsås, hummus, feta och blodapelsinsallad.
Filéa två blodapelsiner, blanda med fint skivad salladslök, häll på en slurk god olivolja, salt och peppar.

Inga kommentarer: