tisdag 9 februari 2010

Köttfärslimpa extraordinaire med pepparrotsås och broccolistjälkar


En av mina all time favourites är köttfärslimpa och jag har ännu inte träffat en karnivor som inte tycker om det. Ja, det är en halvdeciliter ströbröd i men byt det mot den mytomspunna fiberhusken eller malda nötter om du är lagd åt det hållet, jag ökar dessutom på med ett ägg och använder det jag har i mejeriväg i kylskåpet (turkyoghurt, grädde osv) som vätska för att öka fetthalten men det går lika bra med vatten eller tomatjuice eller kaffe om du nu skulle känna för det :) Jag valde dessutom att pimpa limpan med lite kylskåpsfynd, igår användes ett halvt paket bacon och en halv buljongtärning i mina refried beans så de använde jag upp.

KÖTTFÄRSLIMPA EXTRAORDINAIRE
400-500 g blandfärs
½ dl ströbröd
2 dl vätska
2 ägg
½ gul lök
½ pkt bacon
3 champinjoner
½ tsk salt
färskmalen svartpeppar

"GLAZE"
2 msk soja
2 msk ketchup/ tomatpuré
25 g smör
½ buljongtärning
3 dl vatten

Ugnsvärme: 175 grader

1. Sätt på ugnen. Blanda ströbröd med vätskan och låt svälla 15 minuter. Hacka lök och bacon fint och tärna svampen riktigt smått, tänk brunoise, under tiden.
2. Blanda om bacon, svamp, lök, ägg, salt och svartpeppar, ha i färsen och arbeta smeten snabbt tills den är jämn.
4. Lägg färsen på en smord plåt och forma till en limpa.
5. Smält smöret och blanda i soja och ketchup, pensla limpan med hälften av blandningen och sätt in den i ugnen, 45-60 minuter.
6. Lägg den halva buljongtärningen i "glaze"kastrullen med vattnet och koka upp. Häll blandningen över limpan efter 20 minuter i ugnen och ös några gånger under den resterande tiden.

Jag blancherade broccolistjälkar och serverade en kall pepparrotssås till, übergott med skyn och köttfärslimpan.

Inga kommentarer: