torsdag 4 februari 2010

Fuskscones!!!

Sedan jag var hos mormor förr veckan har jag längtat som en galning efter scones med drottningsylt och clotted cream... Jag har helt enkelt varit tvungen att hitta lchf-gångbara scones, nu är de inte zero carb eller ens under den heliga 5% spärren men jämfört med vanliga scones 7-9 dl mjöl måste de här anses vara lowcarb! Om någon vill sitta och räknar ut hur många procent carbs det är i kan jag inte tänka mig att det är så besvärligt men jag orkar inte.

Och är det inte fascinerande när något som man har varit tveksam till enbart för att man inte vet vad det är helt plötsligt ter sig som höjden av normalitet?! Vad syftar jag på? Fiberhusk, överallt på lchf-forumen dyker det här fiberhusk upp, tyckte det lät aaastråkigt och hälsokostigt, inget ont mot hälsokostaffärer, gillar dem mycket men ibland känns det som att det bara är nyttigt om det är svårt att få tag på. Sen så visar det sig att det är ju bara malda gamla vanliga psylliumfrön! Eller loppfrön kallas de också för att de är små och (inte) svarta (utan bruna). Så enkelt det blev, fiberhusk, baah, malda psylliumfrön, jaa! Trots upplysningen så hade mina loppfrön tagit slut och jag optade på att ta vanligt syndigt, djävulskt vetemjöl! Jag kan därför inte svara för hur det blir med fiberhusken istället. De är rätt smuliga trots mjölet, jättegoda nybakta men lika goda dagen efter då de satt sig lite och är jättesaftiga. Kokos ger dem en vagt söt smak och de här skulle gå lika bra som kaffekakor om man tex gjorde dem i mindre format, i knäckform tom kanske eller som efterätt med vispad grädde och färska bär. Men som en liten morgonmacka med keso, hallon och vanilj var de en oanad lyx.


MANDEL- & KOKOSSCONES 12 st
100 g kokos
100 g mandel
3-4 msk mjöl (fiberhusk)
ca 60 g smör
2 ägg
0.5 dl vatten
0.5 dl mezeyoghurt
0.5 dl mjölk
1 tsk bakpulver
salt

Ugnsvärme: 175 grader
1. Mixa mandlar och kokos fint, smält smöret.
2. Vispa ihop äggen och blanda med resten, vispa i smöret sist av allt. Smörj en muffins och grädde 15- 20 minuter beroende på storlek..

OBS! Om man inte gillar kokos använder man bara mandel, och vätskan kan vara vad som helst.

F.ö. så hittade jag ett recept på lchf "langos" igår!

1 kommentar:

Mikkan sa...

Åh, grymme, ser fantastiskt fint ut! Vars hittar man clotted cream i den här stan, tro?