torsdag 18 februari 2010

Sluta deppa, börja peppa!!

Nu är jag trött på mig själv och min vintertrötthet och för att råda bot på det bjuder jag på lite vackra (?) bilder. (Tänk er den här låten i bakgrunden.)
Får jag presentera den vackra, vuxna, rodnande, blodiga och syndigt sötsyrliga........... blodapelsinen, i all sin nakna skönhet!

Näst kommer Amandas smoothie fullpackad med antioxiderande bär i indigo, scharlakansrött, purpur och cerise blandade med färskpressad blodapelsinjuice och en avokados silkeslena kött, toppade med sirapsbruna, knapriga pekannötter och en pikant liten myntakvist.

Sist kommer den lilla oansenliga lunchen som visar sina rätta färger när smakerna och konsistenserna gifter sig i munnen. Mörkt grön zucchini fräses mjuk med gyllene, bruna fläckar i olivolja med vårgrön salladslök, salt och vitpeppar, haloumi steks tills den är knaprig utanpå och mjuk inuti, servera bredvid zucchinin, en till skvätt olivolja och flera droppar vitvinsvinäger över. Vit, fet, len och syrlig crème fraiche är pricken över i:et, diamanten i tiaran! En klick citronspetsad hoummus med aromatiska och jordiga kryddtoner rundar av den allt annat än oansenliga lunchen.

1 kommentar:

Fröken Dill sa...

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Tycker fröken Dill