fredag 22 januari 2010

EXTRAPRIS

Kolla vad jag hittade på Coop idag! Massor av kött och fisk på extrapris och de går inte ut förräns på söndag. Toppenbra! Nu var det egentligen mjölk som jag skulle köpa så jag passade bara på att införskaffa köttfärsen. Hälften tänker jag göra kebaber av och hälften ska bli till gyoza av någon sort, de hade fläskfärs för tio kronor också men det köpte jag ju inte. Det får helt enkelt gå med nötfärs, blir nog liiite torrare än med fläsk. Sen har jag torkad kinesisk svamp, ingefära och vattenkastanjer hemma så det ska nog gå att svänga ihop något gott. Däremot har jag inga wontonblad men jag tänkte göra en enkel deg själv och för att lchf:a den ska jag göra degen med en skvätt grädde, jag har även två äggvitor som kan få följa med.

Jag tycker att det är häftigt när man kan hitta varianter på samma maträtt i inte bara alla världsdelar utan i nästan alla länder. Där ser man hur långt en enkel idé kan gå, tänk bara på alla varianter av dumplings; Italiens ravioli eller tortellini, Finlands piroger, våra kroppkakor, Chiles empanadas eller Indiska samosas. Läs om mina ryska pelmeni här!

Recept på kebaben och gyoza/dumplings kommer senare.

Inga kommentarer: