torsdag 7 januari 2010

Amandas strössel

Amanda blandade ihop ett nöt- och fröströssel här om dagen, kanske inte helt low carb men variation är tidens melodi även när det gäller kontrasterande strukturer som krämig, mjuk soppa med ett knaprigt strössel och några al dente grönsaksbitar. Igår kväll gjorde jag en bön- och kikärtssallad som jag blandade med den här såsen och toppade med strösslet, imorgon strör jag det på frukostyoghurten med frusna bär (kolla vad Mickan på Njutmaten skriver om osötade bär), jag tycker personligen att frusna bär (inte lingon iofs) är söta i sig men jag har å andra sidan aldrig haft en sweet tooth och alltid haft en förkärlek till syrliga smaker.

AMANDAS STRÖSSEL
1 del pecannötter
1 del mandlar
1 del kokosflingor eller flagor
1 del solrosfrön
1 del pumpakärnor
½ del svarta vallmofrön


1. Rosta de olika nötterna, fröna och kokosen för sig, akta så att de inte bränns men de ska få lite färg och börja dofta. Rosta inte vallmofröna.
2. Grova hacka nötterna och hälften av pumpakärnorna och solrosfröna.
3. Blanda allt och förvara i lufttät burk.

2 kommentarer:

Mikkan sa...

Vilket grymt strössel, måste göra lite sånt här för att piffa upp LCHF-frullen helt klart! :)

Trevlig helg på dig!

Unknown sa...

Trevlig helg du med!