tisdag 5 januari 2010

MISSTRÖSTA EJ!

Jag är alldeles strax tillbaka från mitt jullov, men jag har inte heller lagat så vansinnigt mycket mat, det har blivit många middagar borta, pizza på nyårsdagen och en och annan korv på språng. I lördags gjorde jag en stor lasagne, sista biten gick åt idag, ja ni förstår, jag har inte lagat mycket mat. Iofs gjorde jag majspannkakor i söndags med hoummus till. Pannkakorna gjorde jag efter receptet som finns här men använde en blandning av turkisk yoghurt, kesella, mjölk och grädde i smeten och sedan 1-2 dl frusen majs istället för bär, det behövs mer salt än vanligt, blanda alternativt ner stekt hackad bacon, mums.

Ikväll blir det hemgjorda hamburgare med rostad blomkål och en fingerlicking good majonäsbaseradsås till. Bilder och recept kommer sen!

Nämen, just det! Jag lagade en oerhört märklig men god "köttbullspanna" förra veckan.
Stek finhackad lök, blanda ner finhackade kornichoner, fräs snabbt och späd med grädde eller creme fraiche, smaksätt med vitpeppar, soja och salt. Dela överblivna köttbullar (eller färdiga) och värm i såsen, rör till sist ner en deciliter frusna lingon eller rårörda lingon om du inte gillar syrliga lingon. Värm igenom och servera till kokt potatis.



Ja, just det jag gjorde jag en av min farmors paradrätter förra veckan, kycklingfilé med tagliatelle och svampsås! Retrogott på nåt sätt, eventuellt får ni receptet imorgon, dock utan bild.

Inga kommentarer: