onsdag 13 januari 2010

Murgh Makhani med palak!


Jag hade lite av såsen över efter smörkycklingen men det var verkligen bara någon deciliter så jag spädde ut den med mer grädde, cocktail tomater som jag bara klyftade ner, lite kokosmjölk och mer kryddor som fick reducera till hälften (vilket gick lite väl snabbt och häftigt så jag fick spä med mer kokosmjölk, oops). Sedan strimlade jag en halvfrusen kycklinglårfilé och la i såsen och så fick det sjuda i fem-10 minuter, utan marinering så var kycklingen tråkigare i den här varianten men såsen är så god att det inte gjorde så mycket. Sist av allt rörde jag ner frusen bladspenat och det blev jättebra. Jag tror att den här såsen kommer bli gjord många, många gånger framöver. Det som är pilligt och tar tid är marineringen av kycklingen, såsen är rätt snabb och färska tomater var verkligen att föredra men den här årstiden duger burktomater gott och väl. Jag tror att en vegetarisk variant med massor av broccoli, blomkål, gröna bönor, spenat osv. skulle vara top notch eller med skaldjur och fisk.

Inga kommentarer: