fredag 8 januari 2010

Kolhydratsdemoner


Igår började mitt riktiga kolhydratssug sätta in, man äter och blir mätt, kan omöjligt få i sig en endaste liten tugga till men jag är inte nöjd, kroppen vill ha Maltesersglassen* som ligger i frysen, det är nästan läskigt. Igår lagade jag Cottage Pie till middag och jag var så hungrig när jag lagade mat och det var säkert 2 timmar tills jag skulle få äta, jag försökte stilla begäret med en liten portion yoghurt och några ostskivor. Inom mig fanns en röst som sa 'Men koka lite pasta då' och kände hur min kropp nästan styrde mig mot skafferiet och paketet med tagliatelle kolhydratsavvänjning är som en exorcism, inte kul för någon.

I förr går var jag på burleskmöte och vad fanns då på det möte? Jo, lantchips och fruktsoda... men då var inte kolhydratssuget så extremt. Nu blir det lite jobbigare för varje dag, jag mår egentligen inte dåligt, när jag gjorde det här för drygt ett år sedan så fick jag väldigt ont i huvudet, mådde illa och kände mig supertrött. Nu är jag mest supersugen på glass, pizza, pommes frite och julmust, julmust, julmust! Det handlar ju bara om någon vecka eller ett par dagar men jag tycker ändå att det är hemskt jobbigt. Och jag tänker köpa en Julmust light idag, vet inte om det är dumt.

Cottage Pie brukar ha ett ondskefullt, gratinerat potatismostäcke jag skulle försöka med blomkålsmos istället, slängde i lite broccoli också men dessvärre blev det för löst så jag vispade ner ett helt ägg, riven ost och vände ner vispad äggvita, blev som en sufflé på färsen. Helt ok, lite för lätt konsistens till färsen, inte en klockrenhit men mättande.Om ni vill ha riktiga Cottage Pie recept så har både SVTs Mat Niklas och BBCs James Martin lagat det!

Igår var jag inne på lchf-forum för att hitta lite tips på vad för nåt man kan göra med överblivna äggvitor, jag hade tänkt mig en efterrätt (de hamnade ju i blomkålspurén nu) men fastnade för hur snacket gick. Det är en extremt machoattityd, vem kan äta minst kolhydrater och mest fett? Någon säger att hon gör vitomelett med ost och bacon i så blir den tillräckligt fet, då måste ju nån ultraduktig lchfare påpeka, jag har bacon och ost i mina gula omeletter, hö, hö, hö. En annan att hon inte tycker om att slänga mat, svaret, det är inte mat eftersom det i princip bara protein och att han ser vitan som en förpackning för gulan. Jag tycker forumen är toppen även om jag kanske inte behöver dem så mycket men jag gillar inte den där machoattityden som handlar om vem som är bäst vem som kan äta mest fett och minst carbs. Jag fattar inte, har de slutat dricka vatten, det kan ju inte innehålla nåt av värda, borstar de tänderna med smör för att minimera risken att få i sig carbs av tandkrämen? Om man nu vill äta nchf är det helt okej men sparka inte på dem som bara vill äta lågkolhydratskost.

* Den är riktigt god, vaniljglass med chokladkrisp i.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Förlåt. Jag är skyldig för lantchipsen. I won't do it again, jag lovar!

Unknown sa...

Nej du är ju Madame Mini! Du får ju ta med och äta hur mycket lantchips du vill!

Unknown sa...

Mini vart jag ju inte...
Men jag vill inte göra det jobbigt för andra...

Mikkan sa...

Tänk, jag är precis där du är nu, påvãg över puckeln - det tar ju ofta bara kring en vecka - men fyffan vad jobbigt det är. Har suttit hela helgen & velat klappa till någon! Men, det kommer ju löna sig inom kort, bara att möla på & försöka döda begäret tillräckligt lãnge...

Och på det dãr forumet piskar ju folk på varann utav bara fan. Helt absurt hur no carb blev low carb, de beter ju sig som om alla kolisar ãr knark/giftigt. Stämningen är som du sätter fingret på just match och jag har ofta lust att sätta ut en disclaimer på bloggen om att jag inte är en "lchf:are" enligt det dãr snittet, har inget gemensamt med rabiata mãnniskor som har maten som fiende.

Annika sa...

Kan bara hålla med, de är ju inte riktigt kloka, de där extremisterna. Man blir ju bara matt. Det känns som när kroppsbyggare diskuterar, sådana som på allvar tycker att kesella poch fin light är ett vettigt mellanmål när sötsuget slår till.
Jag tar min fight mot sockret på måndag. Fast jag tycker inte det har varit så sockrigt den här ledigheten, för min del.
Vad man ska göra av alla äggvitor, det är och förblir ett stort problem. I synnerhet som jag är tillbaka i glassmakartagen.
Jag har något minne av att fisksufflé kan vara makalöst gott. Ska fundera mer på det.

Unknown sa...

Jo, en fisksufflé vore inte en dum idé med smörslungad spenat till och med en fiskmix, gott, gott, gott!

Som sagt de där forumen borde finnas som ett stöd och kunskapskälla istället för att bli dömd och skämmas över att man inte är en no carbare!

Dessutom "syndade" jag igår, var bortbjuden på middag, lasagne men tog en mindre bit, med mycket sallad och riven parmesan och sen chokladkaka till efterrätt med en stor klick vispad grädde, gissa om det var gott?!