fredag 22 januari 2010

Yum Cha steg 2- fyllning och njutning


Okej, är ni klara? För nu fortsätter vi med mina dumplings! Receptet blev som det blev för att det var det som fanns hemma, hitta på efter smak, inspiration och fantasi! Next time skulle jag vilja göra flera olika fyllningar, en med räkor, en med fläsk och en vegetarisk. Jag fick fyllning över och det kommer bli en omelett imorgon. Om du använder färdiga wontonpapper kan du ju använda upp all fyllning.
Om du använder egen deg, skär degen i två bitar och kavla ut en bit åt gången, riktigt tunt (så absolut tunt som möjligt utan att den går sönder ;)) på lätt mjölad arbetsyta och skär sedan i fyrkanter, mina blev rätt stora ca 10 ggr 10 cm och det blev som sagt ungefär 30 dumplings men man kan göra mindre också.

KRISTINS DUMPLINGS
400 g köttfärs
1 tumme finriven ingefära
½-1 finhackad chili
1 liten finhackad gullök
1 finriven vitlöksklyfta
8 torkad kinesiska svampar
1 liten burk vattenkastanjer, hackade
4 msk soja
2 msk ostronsås
1 msk sherryvinäger
några stänk sesamolja
färskmalen svartpeppar
wontondeg eller färdiga wontonpapper, finns frusna i asiatiska butiker

rapsolja

1. Blanda allt, stek en tesked av fyllningen och kontrollera kryddningen.
2. Sätt en stor kastrull med på spisen och låt koka upp.
3. Ta en ruta deg och lägg i handen och lägg en ½-1 matsked av fyllningen mitt på rutan. Vik över till en trekant, ta de två hörnen som är längst ut på vecklinjen och för ihop så att det blir som en halvmåne, överlappa deghörnen och kläm ihop, jösses vad svårt det var att förklara, gör som ni vill bara ni trycker ut luften och får de små knytena att sluta tätt eller titta på bilden här under. Lägg dina knyten på en mjölad bricka.
4. Koka knyten i det kokande vattnet i ungefär 3-4 minuter, koka 5-10 stycken i taget beroende på hur stor din kastrull är. Plocka upp knytena med en hålslev och låt dem rinna av ordentligt.5. Sätt en stekpanna på spisen och låt den bli ordentligt varm, häll i rapsolja och några droppar sesamolja, stek dina dumplings gyllenbruna och krispiga. Man måste inte steka dem.

Servera med en skita enkel dippsås, blanda helt enkelt mörksoja och vitvinsvinäger (eller shheryvinäger om du vill, lite lyxigare), vissa tycker om en sojigare sås, andra en vinägrigare så börjar med en mindra mängd 50/50 och smaka dig fram. Doppa din dumpling i såsen, gör inte som Amanda och doppa den i téet. Ja, drick te till! Vi dricker svart kinesiskt te till.

6 kommentarer:

Andreas sa...

Jag skriver här eftersom jag tänkte ta bort meddelandet från bloggen. Mitt golv ser så skräpigt ut,,, Jag laddade ner någon app som hette typ bloggpress lite. Men det var enklare att blogga direkt från min gamla telefon.

Fröken Dill sa...

Dumplings, mums! Det var länge sedan. Jag brukar göra egna eller gå till det underbara tehuset - Grace tea house som ligger precis bakom Kulturhuset.
Hälsar fröken Dill

Unknown sa...

@Andreas, tack för svaret, ska definitivt kolla upp men som sagt blogga från iPhone verkar onödigt knepigt.
@FrkDill jag skulle lätt kunna äta dumplings varje dag!

Tina sa...

Gott! Och vad fina dina dumplings är!! Kul med lite ny inspiration till fyllning, jag tror att det blir vegetariskt här hos oss på lördag. Tips? :-)

Annika sa...

Åh, du är så duktig! Egna dumplings. Helt otroligt.

Unknown sa...

Tack Annika! Om du är glassmästaren så kan jag vara dumplingslagaren!