tisdag 26 januari 2010

Receptutveckling- Semmelmuffins!

I lördags var jag på Dannis mans födelsedagsfirande, Danni hade tänkt göra minisemlor men kände att det skulle bli för pilligt och jobbigt vilket jag kunde hålla med om. Dannis andra förslag var att göra olika slags muffins och då slog det mig, semmelmuffins!!! Sagt och gjort jag hittade på ett recept... och det är exakt vad jag skulle vilja syssla med, receptutveckling, jobba med mat men kanske inte direkt i köket, ska söka en utbildning till hösten men vet inte exakt om det är det jag vill syssla med.... gaaaah, 30-årskris!!!

Äsch vi går till receptet istället.

SEMMELMUFFINS 8 stora eller 14 små muffins
6½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk malen kardemumma
½ tsk salt
200 g osaltat rumstempererat smör
3 dl strösocker
2 ägg
2 dl mjölk
250g mandelmassa
Ugnsvärme 180 grader

1. Blanda mjöl, bakpulver, kardemumma och salt i en stor skål och ställ åt sidan. Hacka mandelmassan i tärningar ca 1 ggr 1cm (eller riv grovt) ställ åt sidan.
2. Rör smöret och sockret mjukt och pösigt, vispa i äggen och blanda slutligen i mjölken.
3. Gör en fördjupning i de torra ingredienserna och rör i äggblandningen. Rör tills allt är ordentligt blandat och rör till sist i mandelmassan.
4. Fördela smeten i formar och fyll formarna nästan upp till formkanten.
5. Grädda stora muffins 25-30 minuter i 180 grader och små muffins något kortare tid.

Pudra med florsocker och servera med vispgrädde till.

Inga kommentarer: