lördag 6 mars 2010

Att göra maräng!

Idag får jag främmande, fint så det förslår. Middag ville de visst ha också, det har jag redan berättat. De ska få tomatsoppa med fetaostkräm och rostade kikärtor, till efterrätt en pavlova med hallon och blodapelsin som kryddas med kanel och vanilj!

De av er som läser bloggen och är vana matlagare vispar säkert ihop maränger i flängande fart, både kallvispade (s.k merengue suisse...) och varmvispade, s.k. italiensk maräng. Men de av er som kanske aldrig vågat göra maräng, det här är ett inlägg för er! Jag äääälskar att göra maräng, det är riktig köksalkemi, trollkonst, något så oansenligt som äggvitor och socker blir till små moln av frasighet eller seghet, helt beroende på vad man vill! När du har lärt dig grunden så är det bara att experimentera med smaker nötkross, polkagris, choklad, lavendel, bär, rosenvatten, vad du vill!

I receptet står det socker, man kan använda precis vilket socker man vill, tänk dock att om du tex använder råsocker som är grövre så tar det längre tid för sockret att lösa sig, det absolut bästa är att mixa sockret till florsockerkonsistens innan eller använd florsocker. Det gjorde inte jag och det blir toppenbra ändå! Tänk också på att skålen/bunken du vispar måste vara absolut fettfri, annars går det inte att vispa vitorna hårda, ta gärna en citronända och torka ur skålen eller lite ättika eller vinäger på ett papper. OBS! Florsockret som man köper i butik innehåller stärkelse (sic!) så om du använder det uteslut maizenan.

VANLIG JÄVLA MARÄNG
3 stora äggvitor
2 dl socker
1 tsk vinäger
1 msk maizena

Ugnsvärme: 100 grader

1. Vispa äggvitorna styva.
2. Rör ner sockret en matsked i taget och vispa tills den löst sig, marängen ska se ut som sidenband...
3. När du har vispat i allt socker vispar du ner vinägern och maizena.
4. Klicka eller spritsa ut maränger i valfri storlek på bakplåtspapper och grädda, de är klara när de släpper från pappret. En marängbotten tar 2-3 timmar. Låt marängen svalna på galler eller lämna i ugnen på eftervärmen!

Här under kommer allt i bild! Jag använder engångsspritsar men till mitt försvar sköljer jag ur dem och källsorterar, men det är en liten kurs i hur man använder sprits. Jag använder en tyll (munstycke) men det behöver man inte, man skär bara av påsen beroende på hur tjock eller smal öppning man vill ha. Engångsspritsar finns tex på Martin Olsson.









3 kommentarer:

Mikkan sa...

Tack för en välbehövlig genomgång, jag tillhör dem som sällan vågar mig på det. Oklart varför. Har hittat florsocker på råsocker ute i butik nu, vad tror du om det, marängpotential?

Unknown sa...

Absolut! Maräng på råsocker blir jättegod och de blir så vackert silvergråaktig. Med farin blir de som vackra bruna ägg!

whatEver sa...

Ännu Vanligare djefla maräng..

6 äggvitor
hög med socker
I med rom essesns o lite arrak
toppa med lite oboy pulver över hela härligheten
in i ugnen
175 grader
slit med hälsan...