torsdag 18 mars 2010

Halvfabrikat och helkorkat

I dagens DN, sidan 12 bland nyheterna fanns en artikel av Mikael Bondesson, om att svenskarna har stora kunskapsbrister om mat. Matfrid har låtit utför en undersökning bland 1000 personer som visar att 52% procent av de tillfrågade inte vet att Falukorv är ett halvfabrikat, 37% procent tror inte heller att pesto eller tortellini är hel- eller halvfabrikat. Kicki Theander, dietist och vd för Matfrid, säger det som nog är viktigast för mig att veta om hel- och halvfabrikat:
"...mat är väldigt känslig för upphettning. Så fort man börjar bearbeta en råvara fösvinner mycket av näringsvärdet."

Jag säger inte att jag inte använder hel- och halvfabrikat, det händer, men jag vet åtminstone vad som är hel- och halvfabrikat. I den här artikeln framkommer det att få vet att falukorv och pesto inte är råvaror och det visar att människor använder hel- och halvfabrikat i mycket högre utsträckning än de själv tror och därmed inte heller tänker på hur dessa produkter framställs. Vi tar ett till citat från artikeln, Kicki Theander igen:
"Folk vet inte vad halvfabrikat är och det finns ingen bra definition. Det ser industrin som positivt för då kan man lägga vad som helst i begreppet."

Dessvärre har jag inte hittat artikeln på nätet men jag skriver upp deras guide för hur man ska tänka i affären. Oj, vad skadeglad jag blev när jag såg den smaksatta yoghurten på listan efter alla gånger folk gjort stora ögon åt mina feta frukostar med äggröra, bacon och keso, de sitter med rosa yoghurt och snabba kolhydrater i flingform och berättar om deras nyttiga lågfettsfrukost, hihi.

GUIDE- från DN
Så tänker du i affären

Näringsriktiga varor är:
  • Mat i lösvikt
  • Frukt
  • Grönsaker
  • Rotfrukter
  • Fisk
  • Kött
  • Välj produkter med få ingredienser i, då slipper du betala för tillsatser, vatten och bindmedel.
Detta undviker du:
  • De flesta halvfabrikat
  • Smaksatt yoghurt
  • Transfetter
  • Billiga oljor

Inga kommentarer: