måndag 15 mars 2010

Söndagsmiddag


Det här blir ett extraprisinlägg, kycklingklubbor för 20 kr/kilot på Coop Konsum, de ugnsstektes i ett sambal oelek- och vitlökssmör. Det var söndag, jag var trött efter några dagar av födelsedagsfirande, det blev helt enkelt bara några salladsblad, en stor klick crème fraiche med lite riven parmesan i och några fefferoni till, ibland är det allt som behövs. Smöret går att använda som ett kryddsmör till grillat kött eller fisk eller bakpotatis eller vad du nu vill ha det till. Jag täckte kycklingklubborna med smöret och öste sedan med smöret som smälter ner några gånger under tillagningstiden som är ungefär en timme på 200 grader om klubborna är frusna.

SAMBAL OELEK- & VITLÖKSSMÖR
1-2 tsk sambal
5 vitlöksklyftor
100 g smör
salt
peppar


1. Ta fram smöret så att det får mjukna.
2. Pressa vitlöksklyftorna och rör ihop dem smöret, tillsätt sambal efter smak, salta och peppra. Låt smöret "vila" minst 30 minuter innan du använder det.

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

DET var ett bra pris! Mycket god tillagning också, jag svårgillar salmbal.
Hälsar fröken Dill

Unknown sa...

Jag brukade inte tycka om Sambal, knappt alls men nu kan jag inte leva utan sambal, det är nåt med sältan och den djupa nästan lite fermenterade smaken, jag får inte nog.