torsdag 4 mars 2010

Sweet n' salty

Det är alltid skönt när någon annan lagar mat åt en, speciellt om man är sjuk. Min syster började inte jobba förräns klockan ett och var då påpassligt hemma och kunde laga lunch åt mig! Det blev fläskkotletter stekta med champinjoner, äpple och en gnutta vitlök i en gräddsås med ädelost. Sött mot salt i den runda, feta såsen med penicillium roquefortis lilla skärpa på slutet.

Om ni har läst min blogg tidigare är ni nog medvetna om att jag är mer benägen att falla för fett och salt än sött och fett. Men ännu hellre salt och sött, pomme frites doppade i milkshaken, salta jordnötter till marängsvissen, salt i chokladen, eller som den här kladdkakan, saltat smör och sylt på scones (carbs I miss you so), lite samma sak som gelé till portersteken eller lingon till köttbullarna. Eller som en Margarita, oj, oj, oj säger jag bara, arriba!

Som Homer Simpson säger i ett avsnitt när en baconlastbil krockar med en fudgelastbil
"Move over eggs, bacon got a new best friend!"

Har ni några söttsalta cravings eller är ni enbart chocaholics, gottegrisar eller chipsmonster?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Inga cravings efter ett år på LCHF ;)
Men gillar sötsalta kombinationer i mat. Idag blev det Biff med ädelostsmör och rotfruktskaka på palsternacka och morot.
Sötman från rotsakerna gick suveränt mot det salta smöret.

Ädelost och äpple lät också riktigt gott.
Trevlig helg önskar Birgitta

Fröken Dill sa...

Fröken Dill är mer salt än söt!

Unknown sa...

Ädelostsmör... mmmmmm.
Jag är generellt sett mer salt men gillar som sagt smakbrytningen sött/salt.