måndag 2 februari 2009

Calici?

illustration: Bill Charmatz
Idag känner jag inte för att blogga om mat, har drabbats av magsjuka, om det är vinterkräksjukan eller inte låter jag vara osagt. Men något virus är det som angripit mig, känner mig hängig och har en huvudvärk som känns om en nål som syr i ögonbrynet. Är hungrig meeeen.... Skulle kunna tänka mig en milkshake, pizza eller köttbullar med potatismos comfort food som fan. Idag har jag ätit kycklingsoppa med nudlar. Men det receptet kan jag ju faktiskt lägga upp nu.

KYCKLINGSOPPA I SVÅRA TIDER CA 4 port
2 kycklingfiléer
1 finhackad vitlöksklyfta
½ finhackad chili
1 tsk kinesisk soja
3 buljongtärningar el motsvarande fond, kyckling eller grönsak + vatten
2 vitlöksklyftor
½ tumme färsk ingefära
125 g äggnudlar
2 dl frusen bladspenat
1½ dl frusen majs


1. Strimla kycklingen och snabbmarinera med soja, 1 vitlöksklyfta och chilin.
2. Strimla vitlöken och ingefäran och koka upp tillsammans med buljongen. Lägg i kycklingen och puttra 5 minuter.
3. Lägg nudlarna i den kokande soppan, tillsätt spenat och majs när nudlarna har mjuknat och separerar från varandra. Låt allt bli genomvarmt, ät.

Inga kommentarer: