onsdag 11 februari 2009

Curry

Hoppla, soppla. Med hjälp av min nygjorda currypasta så har jag gjort en soppa för att pigga upp en blek vintereftermiddag, efter allt fläsk var det dags för nåt vegetariskt. Om man struntar i yoghurten till så blir det veganskt.
På tal om currypastan! Det är givetvis bara ett grundrecept och den är mild, vill man ha starkare ökar man chilin. Vill du ha i nejlikor eller senapsfrön, kör på. Det här var vad jag hade hemma! Nu till soppan. Använd givetvis vilka grönsaker du vill där på slutet.

MIXAD SOPPA MED GRÖNSAKER & CURRY 4-6 port
½ purjolök
2 dl gröna linser, okokta och sköljda
1 burk kikärtor
2-4 tsk currypasta
1½ grönsaksbuljongtärning + vatten
1 burk kokosmjölk
½ zucchini
frusna blomkålsbuketter
salt, peppar


1. Skiva purjon tunt, fräs i lite olja med linserna och kikärtorna med currypasta (mängd beror på hur stark smak du vill ha eller hur stark din pasta är). Häll på buljongtärningar och vatten, koka på medelvärme tills linserna är mjuka.
2. Ta två slevar linser och kikärtor åt sidan och mixa resten med kokosmjölken, smaka av. Sätt tillbaka kastrullen på spisen och låt det koka upp. Tärna zucchinin (ca 1 cm) och lägg i soppan tillsammans med blomkålen och slevarna du tagit åt sidan. Klart när zucchinin är al dente.

Några serveringsförslag tjock yoghurt, citronklyftor, färsk koriander eller mynta, tomathack, sweet chili, ärtskott. Jag hade i brist på annat torkad mynta med turkisk yoghurt och pressad citron.

1 kommentar:

Linn sa...

Tack för tipset med parmesanen. Jag ska definitivt testa. Men först ska jag laga din soppa :D