torsdag 5 februari 2009

Kyckling på fredag!

Oavsett om du har familjen, vänner eller en presumtiv kärleksnatt till bordet så är det få som fnyser åt stekt kyckling. Vegetarianer gör sig icke besvär! Nej då, tillred quornbitar åt dem istället! Det blir ingen aromatisk fyllning med citron, vitlök, pancetta eller dylikt, nej! Här följer vi blint Icas råd från 1949! Oj, oj, oj tittade på receptet för kalkon, geléfyllda apelsiner är serveringsförslaget... spännande. En till grej, i de flesta recept som jag lagt upp ingår margarin el smör, jag hoppas att ni använder smöret. Smör var hårt ransonerat under 40-talet och då såg margarinet sin chans!

STEKT KYCKLING 6 port
3-4 små kycklingar på omkr. 3 hg st.
eller
3 klyvkycklingar på omkr. 6 hg st.
3-4 tsk salt, litet peppar.

FYLLNING
2-3 msk smör eller margarin
3 msk hackad persilja eller hälften persilja, hälften dill.

STEKNING
2-3 msk vetemjöl
3-4 dl buljong eller vatten
2-3 dl grädde.

SÅS
stekskyn
2-3 msk vetemjöl
2 dl grädde eller mjölk
salt, peppar, (litet vinbärsgelé).


Plocka och sved kycklingarna. Tag ur dem och tag vara på hjärta, muskelmage och lever. Torka kycklingarna in- och utvändigt, gnid in dem med kryddor och låt dem ligga en stund.
Fyllning:
Rör fettet mjukt och tillsätt persilja (och dill). Fördela fyllningen i kycklingarna. Sy eller bind upp dem med snöre.
Bryn fettet i en gryta. Lägg kycklingarna med bröstsidan upp och bryn de vackert bruna på alla sidor. Passa dem noga. Ös dem under bryningen med fettet och späd efter hand med litet kokande buljong eller vatten och grädde. Låt kycklingarna steka 18-25 min. Tag upp kycklingarna och håll dem varma
Vispa upp skyn och smaka av den. Önskas avredd sås så sila upp skyn. Skumma av det feta, häll det tillbaka i grytan och bryn det med mjölet. Späd med resten av skyn och grädde (mjölk) till en lagom tjock sås. Låt såsen koka en stund och smaka av den. För att såsen skall få stark fågelsmak tillsättes nu de passerade kycklinglevrarna. Häll upp såsen i såsskål. Klyv kycklingarna eller skär dem i fyra delar och lägg upp på varmt fat. Serveras med såsen och kokt eller brynt potatis.
Sommar- och hösttid serveras kycklingarna dessutom med grönsallad och svampfyllda tomater, eller med fruktsallad eller flådda tomater, brynt potatis, gelé och gurka.
Vintertid serveras rätten med t.ex. stekt svamp eller lök och gelé samt någon ättiksinläggning.Fågelrätter. Fr. botten, Kall anka med pastejer.- Kokt unghöns med ris och sås.- Stekt tjäder med gräddsås, svampfyllda tomater och potatiskroketter.- Stekt kyckling med brynt potatis och tomater, gelé, gurka och syltlök.

1 kommentar:

Fröken Dill sa...

Jätteintressant med 1940-talsmat!!! Själv har jag botaniserat i MIN mormors gamla kokbok från 1933.

http://frkdill.blogspot.com/2008/12/kokbok-frn-frr.html

Den har faktiskt fått mig att fundera en del på hur mina släktingar åt förr och varifrån mitt eget matlagningsintresse kommer. Nät jag har samlat ihop tankarna lite och intervjuvat mamma kommer jag säkert skriva om det på bloggen.

Massa hälsningar från fröken Dill