fredag 20 februari 2009

Fortfarande kamera befriad

Shabbat shalom på er!
Är så oerhört trött idag efter fyra och en halv långa timmar på jobbet, otroligt att så lite kan trötta ut en. Vad jag lagade idag står i förra inlägget likaså vad jag åt igår kväll. Idag satte jag en deg på jobbet som får kalljäsa i kylskåpet över helgen. Den gjorde jag med hälften dinkel, hälften vanligt vetemjöl, russin, solrosfrön och pumpakärnor tror att det blir en hit. Idag smakade jag på dinkellimpan med pumpakärnor i och havsalt ovanpå som jag bakade i onsdags. Riktigt, riktigt god blev den, så god att det blir ett recept på det nästa vecka.

Var och handlade igår efter vattengympan så nu är kylskåpet, ja inte sprängfyllt men påfyllt. Bla köptes en karré att stoppa i frysen (prissänkt med 30% pga kort datum!) och färs, jag stod med blandfärsen i handen men det var den praktiska 800 grams förpackningen nötfärs som vann. Jag har försökt göra en deal med syrran, om hon köper vin så lagar jag italienska köttbullar till middag, får väl se om hon godtar villkoren... Det blir väl köttbullar oavsett men trevligare om man får vin till. Färsen blandas med vitlök, oregano, rosmarin och parmesan, sen trillar vi småsmå bollar som steks lite grann innan de får drunkna i en tomatsås, till det blir det stapelvaran vitkålssallad! Idag är den italiensk, igår var den svensk, imorgon är den kanske fransk och i övermorgon asiatisk, enbart beroende på hur jag blandar dressingen. Mångsidighet är ordet för dagen!

Är, som titeln på inlägget låter förstå, fortfarande utan kamera men något väldigt fint har hänt. Jag har velat köpa en liten, bättre begagnad kompakt som komplement till min digitala systemkamera. Oftast kånkar jag inte runt på min D60, den är inte extremt stor men tillräckligt otymplig för att störa mig. Men det finns massor av kompakter på blocket och jag vet inte vad jag borde köpa. Till min otroligt stora lycka löste världens bäste Elin mitt problem genom att helt sonika köpa en kamera åt mig! Hurra för Elin!

Inga kommentarer: