tisdag 10 februari 2009

Comfort Food, förord

Nu har jag läst på om influensa och insett att jag drabbats för första gången i mitt liv... mitt illamående och huvudvärk förra veckan var nog upptakten och mitt immunförsvar kämpade tappert in i det sista. Systerdyster tvingade ut mig på utflykt till Apoteket och Coop igår för inhandling av medikament och fortifikationer. Det blev en pigghamskarré till middag och på grund av mitt svaga tillstånd öste jag på med sånt där som man inbillar sig är nyttigt, vitlök, kryddor, citrusfrukter och så där. Men mjukt och gott blev det, man kan äta buljongen, silade, som den är men det blir rätt mycket fett (se bild längre ner), jag skulle ta bort så mycket fett som möjligt, använda ett par deciliter av buljongen, reducera den och koka ihop med lite grädde. Köttet kan ju vila under tiden.
Jag har ställt ut buljongen, silad, på balkongen och idag ska jag ta bort fetet som stelnat. Hälften eller så av buljongen fryser jag in och resten blir sås, idag bara reducerad och monterad med lite smör. Igår åt jag puré till, annars räcker det med en sallad på gröna blad, skott, örter och picklad rödlök med fina karré skivor och sky till.

Inga kommentarer: