tisdag 29 december 2009

Besatt av Yellowstone

Jag länkade till dokumentären Jul i Yellowstone igår och nu gör jag det igen, har blivit helt besatt, jag vill verkligen åka dit.
Så.... om någon trevlig man i 30-årsåldern med för mycket pengar över kan tänkas vara intresserad av att åka till Yellowstone med mig, är jag villig att offra mig. Jag är mycket allmänbildad, är rätt bra på att laga mat och lyssnar på bra musik med inriktning på rock och punk. Jag tycker även om att läsa böcker, just nu läser jag Smärtpunkten och Våtmarker, några av mina favoritförfattare är Jeanette Wintersson, John Irving, Sarah Waters, Angela Carter och Haruki Murakami men jag uppskattar även sådant som The Vampire Chronicles, Harry Potter och John Ajvide Lindqvist. Lämna en kommentar om du är intresserad ;)

Men tillbaka till Yellowstone som är den äldsta/första nationalparken i hela världen, den sträcker sig över en yta lika stor som Sörmland genom tre stater (Idaho, Montana och Wyoming). Här finner du djur som grizzlybjörn, bisonoxe, varg, utter, den vithövdade örnen och gaffelantilop, det är väldigt ovanligt att man stöter på björn eller varg men bisonoxar finns det gott om som gärna attackerar varför besökare måste hålla minst 25-meters avstånd från bison och älg. Men det finns oerhört mycket att hitta på i parken utöver djur- eller fågelskådning, titta bara här. Vintertid är bara två ingångar till parken öppna och vägarna endast farbara med snöskoter, låter det inte underbart?

Det finns gott om övernattningsplatser, allt från camping till timmerstugor och klassiska gästgiverier men de blir snabbt uppbokade, Old Faithful Inn (se nedan) ligger precis bredvid den världsberömda Old Faithful gejsern som sprejar kokhett vatten 50 meter upp i luften varannan timme, hotellet är en av världens största timmerstockskonstruktioner. Det finns vare sig AC, pooler, tv- eller radioapparater eller möjligheter till internetuppkoppling på hotellen, mobiltäckningen ska också vara urusel och bara finnas i vissa områden av parken, alla hotell är dessutom rökfria.
Det finns gott om restauranger, kafeterior och snackbarer att inta sina måltider på, här hittar du info om dem.

Fortfarande intresserad? Kilroy ordnar resaan!

OBS! Jag är inte betald av Yellowstone om ni tror det, haha!

2 kommentarer:

Stoned potato sa...

Waters och Murakami finns även på min lista. Säg till om du behöver lite input till amerikanskt friluftsliv – har litat runt i Alaska. Vet vad man i n t e ska göra iaf ...

Unknown sa...

Toppen! Jag vänder mig till dig om jag behöver vildmarkstips!