fredag 11 december 2009

På Stan

Hej, hallå jag har varit så fokuserad på julkalendern att jag liksom glömt bort hur man bloggar "normalt". Igår var jag på stan med lite ärenden och jag behövde äta något, jag var så hungrig att jag var beredd att lägga en hundring för en mikrad bakad potatis med fulskagen. Sen drogs min blick mot en banderoll på Katarina Bangata, Reclaim the Food! Spännnande, jag slog en lov och såg att de bjöd på lite mat, soppa, jag är hemskt kinkig med soppor, jag tycker om mina soppor och nu bjöd de på en rotfruktssoppa, oredd och omixad, min mardröm i en stor kastrull helt enkelt. Men jag bestämde mig för att prova, det var ju trots allt gratis, för säkerhetsskull bad jag om en halvkopp och tji fick jag för det var så gott att jag faktiskt tog en hel kopp till.

Soppan som innehöll rödbetor, potatis, jordärtskocka och palsternackor toppades av ett grönsaksfräs med rostad fänkål, purjolök, jordärtskocka och solrosfrön, krutonger på surdegsbröd och levain från Bulleboden krönte den lilla koppen. Varje sked var som att sitta i en rustik bergstuga framför en sprakande brasa när en snöstorm rasar runt knutarna. Det var helt perfekt en kall och mörk eftermiddag, rotfrukternas sötma, en liten het chilikick i bakgrunden, krispig jordärtskocka, knapriga rostade krutonger, mjuk purjolök och tuggiga små solrosfrön. För att vara helt ärlig kände jag inte av den rostade fänkålen, så den kunde de nog ha skippat, det fanns dessutom en liten smak av citronolja och jag kunde inte avgöra om det var i soppan eller kanske krutongerna. Det gjorde mig ingenting, jag gillar citronolja, jag kunde bara inte avgöra var den kom ifrån. Dessutom fanns det smakprov från Taylor & Jones, vegetarisk "skinka" gjord på sojaprotein (urk, varför?) som säljs på Good Store, ekologiska svenska äpplen, fruktbröd och sen fanns det nåt kaffekör, säkert fair trade och gjort på "riktigt" men det brydde inte jag mig om, den här veckan har jag haft magkatarr och halsbränna, kaffe kändes lite fel i det läget.

Varför bjöd de då på gratis mat och dryck? Jo, för att det var Terra Madre Day, Slow Food Stockholm stod för kalaset tillsammans med bl.a. Cajsa Warg, Blå Lotus, Good Store och ovannämnda Taylor & Jones. Läs mer på Slow Food Stockholms sida här! I väskan hade jag kameran, tog jag upp den och tog kort? Nej. Istället får ni njuta av en bild på den vegetariska "skinkan". Bilden har jag lånat från Good Store.

Inga kommentarer: