lördag 12 december 2009

Pasta med ögonbindel

Har ni sett hur det snöar! Äntligen som Gert Fylking brukade säga...
Det har inte blivit så jättemycket vanlig matlagning här hemma sen det kom en nygriljerad skinka ur ugnen. Det är ju så enkelt att ta sig två skinksmörgåsar istället... igår kände jag mig dock tvungen att laga lite pasta, pasta på en spik så att säga. Laga nåt som vare sig krävde en särskild stor jobbinsats eller tankeverksamhet, sådant jag kan laga av nästan vad som helst, av skafferifynd och kylskåpshjältar.

Torkad kinesisk skogssvamp lades i kokhett vatten för att svälla tillbaka till sin ursprungliga skogsform, en gul lök hackades fint och frästes riktigt mjuk i lite olja med vitpeppar. Svampen hackades grovt och blandades med löken, sen ploppade jag i en köttfond du chefpuck, nån halvliter vatten sen fick det puttra ner och till sist rörde jag ner halvannan deciliter crème fraiche, en klick smör och nykokt tortiglioni (vit fiber). Parmesan och svartpeppar på toppen, det skulle ha varit persilja på också men det glömde jag helt bort...

Vad har ni för stapelvaror hemma i köket, vad lagar du med en hand bakbunden? Vad är dina vardagshjältar i kylskåpet eller skafferiet?

1 kommentar:

Fröken Dill sa...

Pasta carbonara förstås! och morotspasta som min kompis Mia har lärt mig:
http://frkdill.blogspot.com/2008/11/studentrddaren.html
Eller pasta med tomatsås och parmesan. Mycket pasta blir det när det ska gå snabbt.
Hälsar fröken Dill