lördag 12 december 2009

LUCKA NR.12


Dessa små snöbollar är en utveckling av flera befintliga små konfekter, havrebollar, mozartkulor och en lite stång av torkade aprikoser med kokos som jag gjorde en gång. Jag ville desperat utveckla den här idén till min julkalender och ni andra som håller på med den ädla konsten receptmakeri vet vilken förlösande eufori som uppstår när allt faller på plats!
I det här fallet började allt med namnet, varför finns det inget konfekt som heter snöboll för? Hur en snöboll skulle se ut var rätt givet, en vit boll, hur ska en snöboll smaka då? Jag associerade till vitt, vilket ledde till kokos och mandelmassa, mint hade också varit en idé men då jag faktiskt inte tycker om mint så var det aldrig på tapeten. Sen efter det har det växt fram med hjälp av lite olika recept, infall och genidrag.
Nu till lite praktiska instruktioner, jag har inte tempererat chokladen vilket självfallet är bättre men bökigare och jag äger ingen marmorbänk. Om du vill temperera men inte vet hur kan du kolla här. Om du inte är en van pralinmakare, väldigt snabb och smidig eller gillar utmaningar rekommenderar jag att ni är två stycken, en som vänder bollarna i chokladen och en som rullar i kokos, vilket lämpar de här små Snöbollarna för en julbak- och pysselkväll! Om ni vill göra barnvänliga Snöbollar byt spriten mot vatten, aprikosjuice, mandel eller kokossyrup (typ Monin.)

Behöver jag säga att jag i varje fall skulle uppskatta en liten påse med Snöbollar?!

SNÖBOLLAR ca 80 st
600 g mandelmassa
200 g mjuka torkade aprikoser
2 msk Malibu eller Amaretto

200 g vitchoklad

150-200g kokosflingor


1. Hacka aprikoserna grovt i mixer, riv mandelmassan grovt och blanda med aprikoserna i mixern. Mixa snabbt tills allt är blandat, det gör inget om det är lite större bitar av aprikos, bara allt är blandat, häll under tiden i likören.
2. Rulla kulor av smeten ungefär en tesked, gör som när man trillar köttbullar och fukta handflatorna med vatten emellanåt, lägg kulorna på bakplåtspapper på en plåt eller bricka. Låt bollarna torka 2-3 timmar.
3. Häll kokosflingor på en stor tallrik, riv chokladen eller hacka den fint och smält den försiktigt över vattenbad, det smälter fort och bränns lätt när den är hackade.
4. Ta av chokladen från värmen och börja rulla kulorna i chokladen med hjälp av gaffel eller sked, rulla dem sedan snabbt i rikligt med kokosflingor. Ställ Snöbollarna på bakplåtspapperet, nu ska de helst stå ett dygn och torka.
5. Lägg kanske Snöbollarna i fina knäckformar och sen i en lufttätburk om du vill att de ska hålla längre. Vill man ge bort dom kan man köpa små cellofanpåsar eller konfektaskar att lägga dem i, ge 4-6 så att de förtärs fort!

Lycka till! Jag är personligen riktigt nöjd med mitt recept!



Inga kommentarer: