söndag 13 december 2009

VARDAGSKRUBB & HUSMAN!

Jesper på Krubb skrev om husmanskost och frågade vad för husman vi gillar, jag kommenterade och insåg att det skulle bli en alldeles för lång kommentar varpå jag bestämde mig för ett eget inlägg. Jag kan kategoriskt säga att jag tycker väldigt mycket om lingonsylt. Och jag kan kategoriskt säga att jag hatar kalops och blodpudding!

Vad tycker jag då om husmanskostens segertåg de senaste åren genom restaurangernas kök och matsalar, för att inte säga kokböckerna, se här och här? Jag tycker kanske inte att det är så oväntat, husmanskost går ju hand i hand med filosofin om lokala råvaror, regioners särart och bevarandet av gamla mattraditioner och tekniker. Jag vill inte kalla det trend, jag tror att husmanskosten kommer att få stanna i den svenska gastronomins finrum, det är mat som finns i vårat kollektiva kulturarv, säg mig ett barn som aldrig fått pannkakor eller köttbullar med mos eller falukorv i ugn? Husmanskost är vårat gastronomiska arv, det genuint svenska eller nordeuropeiska i varje fall. Den mat som ansågs fin nog för att serveras hos borgarskapet eller adeln för säg hundra år sedan dominerades totalt av det franska köket, husmanskost serverades nere i köken till tjänstefolket eller i bondeköken.

Husmanskost ska smaka som en varm måltid efter en lång dag i pulkbacken, som nattsmörgåsen jag fick hos mormor när jag inte kunde sova, som en gaffel med potatis mosat i sås och gelé trots pappas bistra miner, som att komma hem helt enkelt. Det kan aldrig bli otrendigt för det bryr sig inte om modenycker, däremot har husmanskosten fått en välförtjänt prestigehöjning. Enligt min åsikt är att kunna laga bra och ordentlig husman värd tusen guldstjärnor och himlastormande salutationer. Tack, mamma, mormor, Inez, Ulla, Annica och alla andra kvinnor som lagat husmanskost åt mig. Jag försöker inte medvetet gör det här till en genusfråga men det är så att det är övervägande kvinnor som har lagat husman åt mig. Nedan kommer min lilla lista på husmansfavoriter!

SNABBMATSHUSMAN
Raggmunkar med stekt fläsk och lingonsylt, min mormor gör de bästa raggorna som finns, i hela världen skulle jag påstå. Min morbror äter dom med lingonsylt och flytande grädde.
Fläskpannkaka med lingonsylt.
Pannkakor med olika tillbehör, vaniljkeso med rårörda lingon är himlen i en pannkaka.

BJUDHUSMAN
Helstekt kyckling, rostbiff eller en stek med potatis; kokt, Hasselbacks eller pressad potatis, sås; brun, sky eller någon sorts starkvin, lämplig gelé och någon säsongsbetonad grönsak.
Kanske en äppelkokt fläskarré som här!
Fläsklägg med rotmos, senap till.
Wallenbergare with the classics.

COMFORTHUSMAN ELLER MINA SUPERFAVORITER
Köttbullar med de klassiska tillbehören eller som ovan (suddig och tagen med mobilen) med typ karréfondantpotatis och blomkålsmos till.
Laxpudding med bladspenat i botten och skirat smör till.
Kålpudding med lingonsylt.
Stekt strömming med mos, skirat smör och gissa? Lingonsylt!

Nu för tiden måste väl biff med bea och pommes frites, spaghetti med köttfärssås, tacos, sushi och pizza också räknas till husmanskosten? Eller vad tycker ni?

2 kommentarer:

FamiljenFriluft sa...

Schysst inlägg. Och spännande. Men länken till Krubb verkar trasig. Kan du fixa till det?

Unknown sa...

Absolut, fixar på engång!