måndag 14 december 2009

Luciamiddag

Igår bakade min syster saffransbröd, jag hatar torra lussebullar som fastnar i gomseglet, ångest på hög nivå. Jag är följdaktligen ingen slavisk traditionalist som måste ha lussebullar på Lucia, istället gjorde Amanda skurna saffransbullar med vaniljsmör, hyvlad mandelmassa och glöggdränkta russin. Jag kan inte ens börja förklara hur goda de var, bullarna blir lucka nr 15 imorgon men ni får bilden ovan för att hålla er till dess!

Till middag åt vi fläskkarré, bakad potatis, smörfräst bladspenat och en bönsallad. Fläskkarrén skars ner i större munsbitar och marinerades i spiskummin, tomatpuré, vitlök, chili, sirap, kakao, lime, salt och peppar. Vårat skafferi är riktigt kallt nu så karrén fick åka in där medan potatisarna bakade i ugnen och jag vispade vinägrett, skivade lök och skar tomater till bönsalladen. Jo, just det, ingen bakad potatis utan gräddfil.
Nästa gång jag äter spenat blir det en hel påse, smörfräst, med bara lite parmesan och svartpeppar på, möjligtvis en bit grillat bröd till.

2 kommentarer:

Mikkan sa...

OMG! Det där lät ju en uns bättre än det sedvanliga torra alternativet...

Unknown sa...

Jo tack, jag ska lova att de är riktigt svåra att avstå!